Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ferrari geeft uitbuiten van regels toe: "Maar alle teams doen dat!"

Het Ferrari-team geeft openlijk toe dat ook zij over de grens zijn gegaan met de flexibiliteit van hun achtervleugel. Maar, volgens de Italianen zijn zij absoluut niet de enigen en hebben eigenlijk alle andere teams gesjoemeld.

De flexibele achtervleugels: de laatste dagen wordt er bijna over niets anders gepraat in de Formule 1-paddock. De FIA heeft de regels aangescherpt en plots moeten meerdere teams aan de bak om hun achtervleugel aan te passen. Ook Ferrari is een van de teams die 'slachtoffer' is van de regelveranderingen. Dat geeft teambaas Mattia Binotto direct toe als hij naar de situatie wordt gevraagd en of zijn team ook gehinderd is door de wijzigingen. "Ja, wij hebben ook van de regels geprofiteerd", zo steekt de teambaas goudeerlijk van wal. "Maar ik denk dat alle teams profiteren van de mogelijkheden. De technical directive verduidelijkt alles weer. We zullen ons enigszins aan moeten passen, maar ik denk niet dat het een grote invloed zal hebben op Ferrari en al helemaal niet op onze rondetijden." Volgens Binotto zullen die rondetijden minimaal beïnvloed worden door de wijzigingen van het reglement. "Van wat we hebben gezien zal het een heel, heel klein verschil zijn. Er zijn echter wel wat veranderingen nodig aan het design van onze achtervleugel zodat we helemaal in lijn zijn met de nieuwe regels die in de technical directive vermeld staan. Nogmaals, als Ferrari zijnde heeft het geen grote impact op ons." Ook Mercedes moet haar achtervleugel aanpassen, maar niet omdat deze te flexibel is. Integendeel, de achtervleugel van de kampioenen is te rigide. "We zullen onze achtervleugel zachter maken, want hij is momenteel enorm rigide (het tegenovergestelde van flexibel, red.). Onze achtervleugel komt namelijk perfect overeen met de voorgeschreven regels in artikel 3.8 van het technische regelboek", zo benadrukt hij. Tot slot mengt ook Laurent Rossi, teambaas bij Alpine, zich in de discussie. Althans, zo min mogelijk. "Ik ga niet veel toevoegen aan de woorden van Ferrari", zo begint hij als hij naar de achtervleugel van zijn team wordt gevraagd. "We gaan de benodigde aanpassingen maken. Ik ben geen engineer, dus ik weet niet hoeveel tijd het ons gaat kosten. Alles wat ik kan zeggen is 'we zullen ons aanpassen'. We zullen zien hoeveel geld het ons kost, als het ons wat kost."

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi