Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ferrari doet een opvallende onthulling over haar motor

Ferrari-teambaas Mattia Binotto heeft toegegeven dat Ferrari haar krachtbron naarmate het seizoen vorderde terug heeft moeten schroeven om meer problemen te voorkomen.

Het seizoen zit erop en we kunnen concluderen dat Red Bull de overduidelijke winnaar is. Maar Ferrari leek in de eerste helft van het seizoen, en vooral in de eerste paar races, het te kloppen team te zijn. De Italiaanse renstal kampte echter met een groot probleem: de betrouwbaarheid van de Italiaanse krachtbron. Meerdere malen in de eerste seizoenshelft zei de motor 'plof' waardoor Ferrari-coureurs Charles Leclerc en Carlos Sainz kostbare punten misliepen. Het drukte een grote stempel op het imago van Ferrari in de koningsklasse van de autosport. Uiteindelijk gingen er zoveel Ferrari-motoren kapot dat beide Ferrari-coureurs het dubbele aantal toegestane motoren hebben gebruikt dit seizoen. Of ze een gooi konden doen naar de coureurs- of constructeurstitel als ze de betrouwbaarheidsproblemen niet hadden gehad, dat is nog maar de vraag, aangezien er meerdere dingen niet helemaal lekker liepen bij de Italiaanse renstal. Maar feit blijft dat het ze wel veel pijn en moeite had gescheeld.

Minder problemen, minder performance

Naarmate het seizoen vorderde ging het wat betreft de krachtbron beter. Althans, die ging niet tot nauwelijks meer stuk. En daar is een logische verklaring voor. "We moesten de motor een beetje terugschroeven", onthult Mattia Binotto aan onder andere aan RacingNews365 nu het seizoen ten einde is. Het terugschroeven van de motor zorgt er natuurlijk voor dat deze minder snel kapot gaat, maar het resulteert natuurlijk ook in een verlies van performance. Tijdens de Grand Prix van Mexico was dat heel duidelijk te merken. Het circuit ligt namelijk ruim 2 kilometer boven zeeniveau en dus is de lucht dunner en moet de turbo harder gaan 'werken'. Dat zorgt er weer voor dat de motor heter wordt dan normaal en dat betekent een grotere kans op motorproblemen. Ferrari nam het zekere voor het onzekere en schroefde de motor terug. Los van het rare geluid dat de Ferrari-motor geluid maakte tijdens die race, verloor het dus ook snelheid en mede daardoor finishten beide Ferrari's maar liefst een minuut achter racewinnaar Max Verstappen.

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden