Ferrari kwam in 2022, het jaar waarin de nieuwe Formule 1-reglementen ingingen, met een eigen 'badkuip-concept', waarbij de bovenkant van de sidepods flink 'indeukt' waren. Als je bij wijze van spreken de tuinslang er op zou zetten, zou er zomaar een plas water in kunnen blijven liggen. Het concept verschilde sterk van dat van de concurrenten. Uiteindelijk bleek Red Bull over het winnende concept te beschikken, dit gezien het dominante seizoen van 2022 en het winnen van de zes eerste races van 2023. Mercedes koos er eerder al voor om met de nieuwe sidepods te ontwerprichting van Red Bull te volgen en ook Ferrari lijkt overstag te zijn. Het is wachten op echt goede afbeeldingen van die nieuwe sidepods, maar duidelijk is dat men af is gestapt van datgene waar ze voorheen sterk in leken te geloven. Ze zouden nu 'min of meer' de filosofie van Red Bull volgen (naar achteren toe aflopend), zo geeft onze technisch analist Paolo Filisetti daarover aan. Later dit weekend zal hij met een uitgebreide technische analyse komen. Naast nieuwe sidepods introduceert Ferrari ook een nieuwe vloer, die met name vlak voor de achterwielen sterk afwijkt van de vloer waar men voorheen mee reed. Zoals de auto's staan opgesteld in de pitbox lijkt het erop dat de auto van Carlos Sainz voorzien is van de updates en de auto van Charles Leclerc (nog) niet. Bekijk hieronder de eerste beelden van de nieuwe Ferrari-bolide in Barcelona.
1664291167893159936
Nuevos pontones y tapa motor para el Ferrari. Más túnel y mejor empaque zona radiadores. Da la sensación que tiene más pendiente hacia abajo New sidepods and engine cover for Ferrari. More under tunel and better packaging on cooling area. Seems more downwash than previous #f1 pic.twitter.com/0oiGdG6UoY — Albert Fabrega (@AlbertFabrega) June 1, 2023
1664293627776860161
Suelo nuevo también en el Ferrari para Barcelona. Es una gran evolución. Also new floor for Ferrari. Is a big upgrade. #f1 #SpanishGP pic.twitter.com/mRIxgbidHv — Albert Fabrega (@AlbertFabrega) June 1, 2023
Meest gelezen