Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Ferrari

Ferrari: "Leclerc had zonder motorproblemen makkelijk gewonnen van Verstappen"

Volgens Ferrari tonen de simulaties aan dat Max Verstappen geen schijn van kans had gehad in Bakoe, nadat Charles Leclerc een vroege pitstop had gemaakt.

Leclerc Baku
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB Images

Zoals gebruikelijk na een Grand Prix deelt Inaku Rueda, hoofdstrateeg van Ferrari, zijn race-analyse. Afgelopen weekend kende een desastreuze afloop voor de Italianen, want zowel Charles Leclerc als Carlos Sainz haalde het einde van de race niet. Beiden werden ze getroffen door betrouwbaarheidsproblemen. Toch waren er ook lichtpuntjes, zo benadrukt Rueda.

"Het was geen geweldig weekend voor ons, maar er waren toch wat positieve punten. We hebben de poleposition veroverd op een lastig circuit met lange rechte stukken en bochtige gedeelten. Charles wist een geweldige kwalificatieronde te rijden en zo de poleposition te pakken. We startten de race zodoende vanaf P1 en P4."

"Met Carlos wilden we wat anders doen, omdat hij de laatste was van de snelle auto's vooraan het veld. Als die groep vroeg zou stoppen, zou hij langer doorrijden en andersom. Daarom managede hij zijn banden aan het begin van de race, zag je hem wat tijd verliezen en viel hij terug. Dat maakte allemaal deel uit van het plan om aan het einde van de race terug te komen. Helaas viel hij in ronde acht uit door hydraulische problemen", zucht de Spanjaard.

Vroege pitstop Leclerc

Daar waar Sainz de aansluiting met de voorste groep al snel verloor, was Leclerc nog vol in de strijd met beide Red Bull-mannen. Wel was hij de leiding in de race meteen bij de start verloren, maar door een vroege pitstop haalde hij een voordeel op Verstappen en Perez, zo vertelt de strateeg van Ferrari. Ironisch genoeg had hij daar de uitvalbeurt van Sainz aan te danken.

"Charles' race was anders", vervolgt de Madrileen. "Hij was in gevecht met Sergio Perez om de leiding in de race en had Max Verstappen in zijn nek hijgen. Max zat binnen DRS-afstand van Charles. Dat is een scenario waar we aan hadden gewerkt. Nu de verschillen zo klein zijn, zien we dat races gewonnen of verloren kunnen worden door DRS-inhaalacties. In Bakoe hadden we daarom een andere achtervleugel meegenomen."

"Toen Carlos' uitviel, wisten we dat het waarschijnlijk een virtuele safety car tot gevolg zou hebben. Dat gebeurde ook en we stonden in de pitstraat klaar voor Charles. Dit was cruciaal, want een pitstop ten tijde van een VSC kost zo'n tien seconden minder dan een normale pitstop. Daardoor wist Leclerc zijn enige pitstop van de race uit te voeren met een veel kleinere 'tijdstraf' dan de Red Bull-bolides."

Rueda: "Leclerc had makkelijk gewonnen"

Door die vroege pitstop van Leclerc zou Verstappen na zijn latere pitstop weer achter de Monegask op de baan zijn gekomen. In dat geval had hij de aanval moeten openen en de Ferrari F1-75 op de baan in moeten halen. Bij Red Bull was men er na afloop van de GP van overtuigd dat Max ook zonder een uitvalbeurt van Charles had gewonnen, maar bij Ferrari denken ze daar het zijne van.

"Na de virtuele safety car, na ronde negen, zou Leclerc de race uitrijden op de harde banden. Red Bull probeerde zo lang mogelijk door te rijden op de medium band, maar hun rondetijden zakten in, want de medium banden sleten snel. Perez verloor heel veel tijd door langer en langer door te rijden", constateert Rueda, die daarna zag hoe de race van Leclerc in duigen viel.

"Helaas kreeg Charles na elf ronden op de harde band te maken met motorproblemen en kwam zijn race tot een vervroegd einde. Onze simulaties tonen echter aan dat Leclerc makkelijk de race had gewonnen van Verstappen, mits er niet nog een virtuele safety car was geweest", aldus de strateeg. Al met al een baalweekend voor de Italianen, want het had zoveel beter gekund.

"We keren teleurgesteld terug uit Bakoe, omdat we niet de punten hebben gescoord die we hadden moeten scoren. Toch zijn er enkele positieve punten: we hebben een sterke auto in de kwalificatie en de race. In elk scenario kunnen we het gevecht aangaan, maar onze betrouwbaarheid is wel ons zwakke punt. Daar gaan we hard aan werken.

Ook interessant:

Ontketende Verstappen heeft Ferrari-drama niet nodig

In de nieuwste RN365 F1-podcast blikken Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk terug op de GP van Azerbeidzjan. We bespreken onder andere Ferrari’s drama, de dominantie van Max Verstappen en de porpoising-problemen van Mercedes. Beluister de nieuwe podcast hieronder.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Charles Leclerc

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Azerbeidzjan 2022 RN365 Nieuwsdossier

84 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
RN365 F1-podcast Ruwe diamant Verstappen blijft groeien en verbazen