Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Ferrari

Ferrari maakt slim gebruik van regels en kondigt grote motorupdate aan

Later dit seizoen zal Ferrari met een naar eigen zeggen significante motorupdate komen. Dat kan omdat het slim gebruikt maakt van de huidige regelgeving.

Leclerc Silverstone 2021
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Ferrari

Er mag per seizoen maar een motorupdate worden doorgevoerd, maar Ferrari heeft een handige manier gevonden om daar (deels) mee te kunnen wachten tot later in het seizoen. Het Italiaanse team heeft namelijk nog niet alle motoronderdelen dat het dit jaar wilde veranderen, veranderd.

Andere motorleveranciers, zoals Honda, introduceerden aan het begin van het jaar meteen een volledig nieuwe motor. Bij de krachtbron van Ferrari zijn sommige onderdelen echter nog meegenomen uit 2020, terwijl andere onderdelen wel al nieuwer zijn. Die verouderde onderdelen mogen nog wel eenmalig vervangen worden, zo legt teambaas Mattia Binotto uit.

"Ik verduidelijk de regels voor 2021 even", zo begint hij zijn verhaal in gesprek met selecte media waaronder RacingNews365. "Je mag een geheel nieuwe motor hebben, wat betekent dat je een update mag introduceren voor elk motoronderdeel. Of dat nou gaat om de verbrandingsmotor, MGU-H of MGU-K."

"Omdat we aan het begin van het seizoen niet de hele motor hebben weten te updaten, zijn sommige onderdelen nog meegenomen van vorig jaar. We zullen daar een evolutie van introduceren, waarmee we dit seizoen denk ik nog een significante stap zullen maken."

Wat Binotto zegt klopt. Als we een blik werpen op het technische regelboek, dan ontdekken we een zinnetje in een bijlage waaruit blijkt dat de regels dit jaar anders zijn dan in 2020. Vorig jaar mocht je maar een keer een update doorvoeren, dus moest je elk nieuw onderdeel op hetzelfde moment introduceren. Dit jaar mag elk onderdeel één keer geüpdatet worden, maar maakt het niet uit op welk moment. De ene race mag je onderdeel X upgraden, de volgende race onderdeel Y.

Het slechte nieuws voor coureurs Charles Leclerc en Carlos Sainz is dat de nieuwe onderdelen pas na de races in België en Italië worden geïntroduceerd. Op die circuits is een goede motor namelijk heel belangrijk, maar ze zullen het nog moeten doen met de huidige krachtbron.

"Dat worden lastige races, want we komen zeven tienden tekort op de kop van het veld en een groot deel daarvan komt door onze motor. In de kwalificatie zal dat zorgen voor significante verschillen", aldus Binotto.

Ook interessant:

Verstappen met kop en schouders de beste coureur van het seizoen

Het F1-seizoen is halverwege. Hoog tijd om uitgebreid de balans op te maken. Er is in de nieuwste RacingNews365-podcast genoeg om over na te praten! Beluister 'm hieronder, met Ruud Dimmers, Tom Coronel en host Joris Mosterdijk.

Forbidden

Weddenschappen Charles Leclerc

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Hongarije 2021 RN365 Nieuwsdossier

17 reacties

Viaplay
x
Breaking F1-baas bijt van zich af na hevige kritiek op vertrek Belgische GP