Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Ferrari

Ferrari-teambaas deelt keiharde mening over controversiële McLaren-achtervleugel

De FIA heeft aan McLaren gevraagd om de controversiële achtervleugel aan te passen. En daar vindt de teambaas van Ferrari, Frederic Vasseur, duidelijk iets van. De Fransman loopt helemaal leeg als hem ernaar gevraagd wordt.

Vasseur Baku
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Groot nieuws vanuit Singapore: de FIA heeft McLaren gevraagd om de achtervleugel aan te passen. Daarbij is het onderdeel niet illegaal verklaard, maar de internationale autosportfederatie heeft nu wel gevraagd om de openingen van de achtervleugel te controleren. Er ontstond op het rechte stuk in Bakoe namelijk een soort 'vouw' in de achtervleugel, die vanaf heden niet meer is toegestaan.

Volgens de geruchten zouden onder meer Ferrari en Red Bull bij de FIA om opheldering hebben gevraagd. De teambaas van Ferrari, Frederic Vasseur, reageert nu op het nieuws. "Ik denk dat er een soort van verwarring is tussen wat er is gebeurd met de voor- en de achtervleugel. We zijn het er allemaal over eens dat de voorvleugel een grijs gebied kan zijn, omdat in de technical directive het volgende staat: je kunt een deel van de auto niet ontwerpen met de bedoeling dat het vervormt", zo begint de Fransman zijn verhaal.

Dan vervolgt de Ferrari-teambaas met de achtervleugel. "Het verhaal over de achtervleugel is compleet anders, want in het artikel staat ook een maximale doorbuiging. En dit is zwart of wit. Het is niet grijs, niet donkergrijs of lichtgrijs. Het is zwart. Voor mij is het dus duidelijk."

Is Vasseur uiteindelijk tevreden met het resultaat? McLaren heeft namelijk in een paar races geprofiteerd van de achtervleugel. "Dat is waar. Tot nu toe hebben we een blik geworpen op het vorige evenement en dat was een low downforce circuit. Ik weet niet zeker of ze hetzelfde trucje in Singapore hadden willen gebruiken. Maar we moeten de verantwoordelijkheid hiervoor aan de FIA geven en het is niet mijn taak om dat te doen. Zij moeten het doen. We moeten ze eerlijk vertrouwen." 

De teambaas vervolgt: "Ik denk dat het meer dan op het randje is. We hebben ook de foto's en de video's hiervan. En het is een beetje frustrerend als je je de situatie in Monza nog goed herinnert: er zaten vijf auto's binnen twee tienden van elkaar. En als je dan van de eerste rij naar rij drie gaat... En in Bakoe reden we tien rondjes achter elkaar naar bocht 1 toe. Je kunt je voorstellen dat we gefrustreerd zijn."

Ook interessant:

Speel de RN365 F1 Bingo en win toffe prijzen

Maak de race in Singapore nu nog leuker met de RacingNews365 bingo en maak kans op toffe F1 prijzen zoals Verstappen schaalmodellen en caps. 

We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.

Abonneer, reageer en win!

Praat mee!

Viaplay
x
Red Bull Marko hangt Red Bull-toekomst op aan Verstappen na dreigende schorsing