Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ferrari-teambaas door het stof na falend ontwerp nieuwe wagen

De problemen voor Scuderia Ferrari lijken bijzonder groot te zijn. Nog voordat er officieel een meter is verreden moet de ontwerpafdeling van Ferrari terug naar de tekentafel. Daar waar rivalen Red Bull en Mercedes aan de start verschijnen met significante upgrades, neemt Ferrari geen nieuwe onderdelen mee naar de eerste races van 2020. Sterker nog, het ontwerp van de auto deugt niet en er moet fors ingegrepen worden.

De afgelopen dagen werd al duidelijk dat de achterstand van Ferrari alleen maar groter dreigt te worden. De concurrentie beschikt komend weekend over sterk verbeterde wagens, maar Charles Leclerc en Sebastian Vettel moeten het doen met de 'oude' Ferrari. De SF1000 van februari, die bij de wintertest geen ijzersterke indruk achter liet. Teambaas Mattia Binotto gaat door het stof en erkent de ontwerpmisser van het team: "Dit weekend rijden we met dezelfde configuratie als tijdens de wintertest in Barcelona. Dit betekent niet dat we duimen hebben gedraaid in de zeer beperkte tijd, ruim vijf weken, waarin we aan de auto konden werken - dit door de strikte procedures die golden tijdens het werken tijdens de pandemie en de sluiting van de fabrieken." In Maranello wordt koortsachtig gewerkt aan een zeer grote upgrade voor de SF1000, nadat gebleken is dat de auto veel tekort komt ten opzichte van de concurrentie. "De waarheid is dat de uitkomst van de testdagen ervoor zorgde dat we een andere weg in moesten slaan bij het ontwikkelen van onze auto, voornamelijk op aerodynamisch vlak. Allereerst moesten we doorgronden waarom we op de baan niet de resultaten zagen die we hadden verwacht en hoe we het programma opnieuw moesten vormgeven." "Het zou contraproductief zijn geweest om door te gaan in de richting die we hadden gepland, wetende dat we daarmee onze doelen niet zouden bereiken. Daarom besloten we een nieuw programma op te stellen voor de hele auto, wetende dat niet alles klaar zou zijn voor de eerste race. Onze doelstelling is om het nieuwe pakket te introduceren tijdens de derde Grand Prix, die van Hongarije op 19 juli." Binotto verwacht dat Ferrari zich niet kan meten met Red Bull en Mercedes in de eerste twee races van het seizoen en blijft terughoudend over de kansen daarna. "We weten dat we niet de beste auto hebben op dit moment. Dat wisten we al voor Australië en dat is niet veranderd. Desondanks gaan we proberen om er in Oostenrijk het beste van te maken. In Hongarije, met het nieuwe pakket, zien we waar we echt staan ten opzichte van de concurrentie. We moeten daarbij wel rekening houden met de ontwikkeling van onze concurrenten." "De waarheid is dat het nog nuttelozer is om aan het begin van zo'n ongewoon seizoen voorspellingen te doen. Na de vrije trainingen zullen we wat signalen hebben, na de kwalificatie zal de krachtsverhouding duidelijker zijn. We moeten proberen om alles perfect te doen. Ons doel is en blijft om zoveel mogelijk punten te scoren."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris