Voor het Italiaanse team van Ferrari behoort de Grand Prix van Nederland zeker niet tot één van hun betere races. Carlos Sainz finishte op P5, buiten het podium, en Charles Leclerc viel halverwege de race uit vanwege eerdere schade bij een touché in de eerste ronde met de McLaren van Oscar Piastri. Tijdens de Grand Prix van Nederland begon het in de formatieronde opeens te regenen. Hierdoor kwamen de Formule 1-coureurs gelijk al voor de eerste strategische uitdaging van de dag te staan. Wanneer ga je naar binnen voor regenbanden? De Red Bull van Sergio Perez nam het voortouw en ging na één ronde gelijk al naar binnen voor intermediates. Ook Charles Leclerc maakte deze keuze, alleen stonden de monteurs van Ferrrari nog niet klaar. Dit resulteerde in een langzame pitstop voor de Monegask, waarbij hij moest wachten tot de monteurs de juiste banden klaar hadden. Na afloop van de race in Zandvoort gaf Leclerc aan dat hij pas in de laatste bocht besloot om naar binnen te gaan , en dat dit de reden is waarom het team niet klaarstond met de juiste banden. Zijn eigen fout dus, maar hij gaf wel aan dat ze het "als team beter hadden kunnen optimaliseren".
Leclerc krijgt bijval van zijn teambaas
Daarnaast is de Ferrari-coureur van mening dat ze nog meer tijd verloren hadden als hij besloten had toch een ronde door te rijden op slicks. Hier kan teambaas Fred Vasseur zich alleen maar bij aansluiten: "Het regende in de laatste bocht en hij besloot te pitten. Het was een erg late beslissing, maar ik denk nog steeds dat het de juiste beslissing was", gaat de teambaas verder. "Want we zaten in een veel betere positie dan voorheen, zelfs met de zes/zeven seconden die we verloren in de pitstraat." Het was voornamelijk voor de mannen op de topposities een lastige beslissing om eventueel na de eerste ronde al naar binnen te gaan. "Natuurlijk is het veel makkelijker om de beslissing te maken als je tien of vijf seconden achter ligt. Maar ik hoef hier niet over te klagen, want het was de juiste beslissing."
Meest gelezen