Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Ferrari

Ferrari verklaart oorzaak van mislukte F1-updates

Ferrari begon voortvarend aan het Formule 1-seizoen, maar zakte na een mislukte update weg. Jock Clear, de belangrijkste performance engineer van de Scuderia, legt uit waar het mis is gegaan.

Leclerc FP2 Italy
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Ferrari begon sterk aan het huidige Formule 1-seizoen. Charles Leclerc en Carlos Sainz haalden podiumplaatsen én overwinningen binnen, maar vanaf de Grand Prix van Spanje namen de zorgen toe. De auto begon te stuiteren na een grote update, waardoor Ferrari aan performance inleverde. Het leidde tot de overtuiging dat Ferrari een verkeerde afslag had genomen in haar ontwikkelingstraject, al was er in Italië weer verbetering zichtbaar. Ferrari nam een grote update mee en zag met genoegen aan hoe Leclerc op eigen grond de zege binnenhaalde. Maar wat ging er eerder dit jaar fout? Jock Clear, de belangrijkste performance engineer, legt het uit.

"Het probleem manifesteert zich alleen als je daadwerkelijk in de auto stapt", stelt Clear tegenover onder meer RacingNews365. "Daarom is het erg moeilijk te simuleren. Hoe meer tijd je op het circuit doorbrengt, hoe meer correlatie het oplevert. We voelen ons op ons gemak als we een betere correlatie hebben met wat we zien. Uiteraard zijn we niet blij met het feit dat sommige upgrades enigszins zijn aangetast door het stuiteren."

Leclerc en Sainz merkten namelijk wel het verschil. "De coureurs hebben gemerkt dat de auto downforce heeft, maar dat de besturing moeilijk is als het stuiteren begint. Zoals ik al zei, we zijn ervan overtuigd dat we dat nu beter modelleren, simpelweg omdat we meer gegevens hebben en we onze modellen op elkaar hebben afgestemd. We verwachten dat het in de toekomst een minder groot probleem zal zijn. Tegen het einde van het jaar komen er weer circuits aan waar downforce belangrijk is. Het probleem kwam eerder vooral tot uiting op die circuits, maar we hebben er alle vertrouwen in dat we nu beter werk zullen leveren."

We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.

Abonneer, reageer en win!

Praat mee!

Viaplay
x
Red Bull Marko hangt Red Bull-toekomst op aan Verstappen na dreigende schorsing