Het kan verkeren. Na afloop van de Grand Prix van Australië, waar Max Verstappen voor de tweede keer in drie races tijd uitviel, zag alles er nog zo rooskleurig uit voor Ferrari. Een vijftal races later is de voorsprong van Charles Leclerc en van Ferrari al lang en breed als sneeuw voor de zon verdwenen. Sterker nog, Red Bull zou twee races met beide coureurs uit kunnen vallen en pas als Ferrari dan maximaal scoort, verliest het Oostenrijkse team de leiding in het kampioenschap. De achterstand van Leclerc op Verstappen bedraagt ondertussen 34 punten. Als RacingNews365 Ferrari-teambaas Mattia Binotto met die statistieken confronteert, haalt hij zijn schouders op. "Om eerlijk te zijn kijken we daar niet naar", zegt de Italiaan. "We zijn op onszelf gefocust, om het maximale uit onze raceweekenden te halen en ons te verbeteren. Om aan de top te komen is er nog een gat. De afgelopen race heeft bewezen dat we nog wat problemen hebben en we proberen onszelf te blijven verbeteren. Daar focussen we ons op, race voor race. Pas aan het einde van het seizoen weten we waar we staan."
Veel problemen, winnen geen must
Na de GP van Azerbeidzjan is er een aanzienlijke waslijst met verbeterpunten volgens Binotto. Dat heeft voor nu de prioriteit. Naar de andere teams om zich heen weigert de teambaas van Italië te kijken. "Mijn enige zorg is op dit moment: waar komen we tekort? We hebben betrouwbaarheidsproblemen gehad, Charles' start was niet perfect, bij de pitstops hadden we wat problemen. Er valt dus nog progressie te boeken, zonder dat we naar de anderen kijken. Die zullen ook hun problemen hebben en niet de beste keuzes hebben gemaakt, maar daar geven we niet om. We focussen ons alleen op onszelf." De Grand Prix in Montreal aankomend weekend is ondanks alle gebeurtenissen volgens Binotto geen cruciale race. Ferrari hoeft niet per se te winnen, oordeelt hij. "Ik denk niet dat de GP van Canada een must win is. Nogmaals: we focussen ons race per race om ons potentieel te optimaliseren. De betrouwbaarheid is belangrijk. Om eerste te finishen, zal je eerst moeten finishen. Zo ver zijn we momenteel nog niet", zo sluit hij af.
Meest gelezen