Het hing al in de lucht, maar nu de FIA de officiële circuitmap van Circuit Zandvoort heeft gedeeld voorafgaand aan het Formule 1-weekend, wordt duidelijk dat de DRS-zone al voor de befaamde bocht veertien, de Arie Luyendykbocht, kan worden geactiveerd.
Twee DRS-zones
Net als vorig jaar zullen er twee DRS-zones zijn op Circuit Zandvoort. De eerste DRS-zone ligt tussen bocht tien en bocht elf, het rechte stuk(je) op weg naar de Hans Ernst Bocht. De detectielijn, waar er wordt gemeten of een coureur binnen de seconde van zijn voorganger zit, ligt voor bocht tien. Maar als we inhaalacties willen zien, dan moeten we waarschijnlijk kijken naar DRS-zone twee. Vorig jaar begon deze DRS-zone namelijk bij het uitkomen van bocht veertien, de Arie Luyendykbocht, terwijl dit in eerste instantie niet zo gepland was. Dat kwam doordat wedstrijdleider Michael Masi het niet aandurfde om de coureurs met hun achtervleugel open door de kombocht te laten rijden. Dit jaar durft de FIA het wel aan! De tweede DRS-zone begint namelijk veertig meter na bocht dertien, nog voor het ingaan van de Arie Luyendykbocht dus. De detectiezone ligt bij het uitkomen van bocht twaalf, niet lang na de eerste DRS-zone. Het belooft veel spektakel. DRS kan gebruikt worden door de hele kombocht en vervolgens over het hele rechte stuk tot aan de remzone voor de Tarzanbocht. Er bestaat overigens nog een minimale kans dat de FIA toch besluit om de DRS-zone te verkorten, maar dat zal alleen gebeuren als tijdens VT1 blijkt dat de situatie niet veilig genoeg is.
Meest gelezen