In de Formule 1-regels staat sinds de Formule 1 Grand Prix van Brazilië beschreven dat je in principe bij het uitrijden van de pitstraat anderen mag inhalen als die anderen langzamer rijden. Rijd je wat langzamer, dan dien we wel uiterst links te blijven rijden om ruimte te bieden.
In de pitstraat van Abu Dhabi zagen we op de vrijdag Max Verstappen gretig gebruik maken van die regel. Echter, iedereen reed in formatie de baan op zonder links aan te houden, maar dat duurde Verstappen alsnog te lang. Met millimeters ruimte aan weerzijden wurmde hij zich voorbij anderen en dat was toch ook niet helemaal de bedoeling van de FIA.
Daarom heeft men nu in de Race Director's Event Notes opgenomen dat inhalen nu weer verboden is, bovenop het verbod op 'onnodig langzaam rijden' dat reeds bestond: "Het is nu verboden om bij het uitrijden van de pitstraat in te halen, tenzij een auto langzaam rijdt vanwege een duidelijk probleem."
Voorspel en win

Wie wint de Grand Prix van Abu Dhabi 2023?
Speel mee en maak kans op een prachtige Max Verstappen drivers cap!
Speel meeMeest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Abu Dhabi 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!
olaf-bodde#77746
Echt bizar.. als ze het nou eens goed zouden regelen.
Paydriver
Het was al goed geregeld. Links aanhouden als je langzaam rijdt zodat anderen je kunnen inhalen. Maar voor Mercedes wordt de wet weer aangepast. Het is langzamerhand een kleuterklasje geworden in het F1-regeltjesland van de FIA.
Thatsme Jan
Het is toch simpel. Maak er een regel van dat je de pitstraat moet uitrijden met een minimumsnelheid van 60 km. Dan krijg je dit gezever van regel instellen en weer intrekken niet.
S800S2000nsx
Dmv een politieagent met een moto en een speedgun te controleren 40 bij regen, 20 bij sneeuw....... Gewoon de overtredende mercedes ego's bestraffen, en het is opgelost, niet te moeilijk maken....
Dit bericht is aangepast op:
WvanWaas
Dit was te verwachten geef Max een nieuwe regel en hij diept het uit. Dan kan je weer een Max regel toevoegen.
Monic Armiento-Hissink
geef hem eens ongelijk.
WvanWaas
Nee het is mooi dat hij altijd op de hoogte is en alles eruit haalt. Het toont verschillen met collegas die elke keer weer zitten te morren omdat ze die regels niet kennen
Ron Prins
Dus je stelt een regel in: de ene week houd een coureur zich er niet aan en krijgt een straf. De week erop houden 2 coureurs zich er niet aan, en draai je de regel terug.... Het is echt weer typisch FIA.
Maurits Mutsaars
Geef toe dat het er niet goed uitzag hoe Verstappen links inhaalde.Dat heeft de FIA gezien en heeft daarom een nieuwe regel ingesteld.
bonensoep
Dan hadden ze gewoon de bestaande regel moeten handhaven die zegt dat de langzaam rijdende auto's uiterst links moeten rijden, en daarmee Russell en Hamilton voor 'impeding' moeten bestraffen.
Dit bericht is aangepast op:
peter-silson
Volgens mij haalde hij rechts in. En wel een paar coureurs die zich zelf niet aan de regels hielden door extreem langzaam midden op de rijstrook te blijven rijden,
DickT
Net nog even voor de zekerheid teruggekeken, maar hij haalt toch echt rechts in.... Krap omdat Russell noch Hamilton links hielden zoals in de regel stond. Maar ja, twee MB coureurs die zich niet aan de regel houden, dan maar de regel veranderen...
Nico Wittenberg
Verstappen haalde rechts in, wel opletten
Evanevans
Ja, en zo is het. Het arrogante gedrag van Verstappen begint de Fia ook te irriteren. Volkomen logisch.
F12025
Gevalletje hans anders?
Dianick
Links is waar je duim recht zit, Maurits 👍🏻
Evanevans
@TripleHeader, nee dat ontken ik niet, maar de wijze waarop Verstappen als een "haantje" zich een weg naar voren baant wekt irritatie op. Terecht dat de Fia vanwege Verstappens arrogante gedrag de regel heeft opgeheven. En dat is alleen om Verstappen en niemand anders!
ron-van-der-veken#92036
Jazeker het is wel duidelijk welke coureurs zich niet aan deze regel hielden en geen straf krijgen.
Wilard
Als je zoveel mogelijk links dient aan te houden, dan rij je met één zijde van de auto over de witte lijn en (feitelijk) buiten de pitstraat. De pitstraat is hiervoor te smal. Het is iets anders indien een auto een probleem heeft. RB had ook ervoor kunnen zorgen dat VER als 1e naar buiten ging voordat de anderen dat deden. Kwestie van planning ..
Hajé van der Weide
Niet helemaal opgelet. Hij ging vroeg naar buiten maar het licht stond nog op rood. Vervolgens wurmde diverse teams, waaronder heel duidelijk Williams, zich ertussen, wat overigens niet mag, en dan kom je vanzelf verder naar achteren als je de eerste pit box bent. Max klaagde hier ook over, en terecht, maar daar greep de fia uiteraard weer eens niet in
Wilard
@Hajé van der Weide: hij ging dus niet vroeg genoeg naar buiten, zo simpel is het. Als je iets wilt proberen dan zorg je ervoor dat je als 1e auto bij het rode verkeerslicht staat ..
Lobster50
Ha ja, dus hij moet al naar buiten voordat de monteurs de wielen hebben gemonteerd. Jaja, nu is het helemaal duidelijk hoor.
Monic Armiento-Hissink
Als de garage aan het begin zit van de pitlane kan je niet altijd voorkomen dat er anderen voor je terecht komen als die gelijktijdig met jouw de garage uit rijden. Max stond al te wachten toen de Williams zich er tussen wurmde. En als de pitlane te smal is dan had de FIA bij de rijdersbriefing dit aan moeten geven dat hier niet ingehaald mocht worden of nog een keer aangeven dat ze links aan moesten houden om snellere auto's te laten passeren. Er is niks aangegeven wat verandering in deze regel dus Max maakt er gebruik van en terecht.
Broodkogel
Comedy Capers. Wekt me op de lachspieren. Ze weten niet wat ze willen maar ook niet wat ze doen
Ko Van Raan
All drivers are equal but some are more equal than the others (vrij naar George Orwell).
Evanevans
Ja, leuk. En zo is het ook. Heeft u dat in "1984" gelezen?
Genkkolderbos
Ik heb nergens gelezen dat er straf is uitgedeeld of gaat er nog gebeuren .
peter-silson
Hoe ondergraaf ik mijn eigen regels ...
Frank Verhoeve
Jaja lekker duidelijk weer. Eerst wel nu weer niet ze weten zelf niet wat ze doen daar .
Maurits Mutsaars
De regel dat je op die plaats elkaar mag inhalen is een verkeerde keuze geweest derhalve is deze regel teruggedraaid.
Kopp
Geen goede regel omdat er altijd ruimte is voor edge cases. Gewoon links aanhouden, inhalen mag.
Benz320
Sorry hoor, wat is die FIA toch een KL**te organisatie. Niet de verantwoordelijkheid nemen van loskomende put deksels. Nu weer het inhalen in de pitstraat. FIA luister nou eens naar de coureurs zij kunnen je precies vertellen hoe dit moet oppakken. Nu makende er een rotzooi van. Dan weer wel en dan weer niet. Ik kijk echt heel graag F1 en baal enorm dat FIA het zo beroerd doet.
Edwin_B.
Volgens mij is het kl*te met maar 1 sterretje. Of volgens de nieuwe spelling: kl*ten met een nico op het eind.
FW
fia is totaal niet meer objectief...lijkt erop dat ze zelf niet eens meer weten waar ze mee bezig zijn......begint een schande voor de sport te worden....naar gelang regeltjes aan/toepassen...jammer
Remco Staas
Volgens mij verdienden russell en hamilton een straf maar nee de fia kan mb coureurs niet bestraffen dus dan maar regels veranderen waardoor dat niet hoeft hoop dat de fia dit leest stelletje m.i.n.k.u.k.e.l.s
Leo v/d broek
En weer het zelfde onderhande 2 x mercedes die alles ophouden en niet aan de kant gaan dus fia straffen en niet weer een ander regeltje erbij
FW
Het begint wel op te vallen....;fia is duidelijk de duimstok kwijt
Nico Wittenberg
En weer heeft Max de race director uitgedaagd, om naar de regel te kijken om zo in te zien dat ze niet goed bezig zijn bij de Fia. Wat een trieste organisatie, die niet op kunnen treden tegen coureurs die moedwillig proberen om te vertragen.
Han Smit
Wat een zielige vertoning, de FIA wordt steeds ongeloofwaardiger, ze maken de sport helemaal kapot.
Edwin_B.
Dit is toch wel gek. Hoe zit dat nu dan met de pit-entry? Dat is altijd deel van het circuit geweest, waar ook ingehaald mag worden. De FIA moet eens kappen met die continue veranderingen midden in het seizoen. En dit is weer niet over nagedacht. Paniekvoetbal.
jans vording
Hoeveel regels zijn er inmiddels aangepast afgeschaft ingevoerd sinds max meedoet??
Berry1981
Ook daarin is hij recordhouder 😅
Berry1981
Hoeveel onkunde kan er binnen een organisatie zijn? Paar weken geleden een regel invoeren die bij vele als de wenkbrauwen deed fronzen, en deze nu alweer intrekken. Dus ipv straffen uit te delen, de regel opschorten omdat iemand zich er niet aan houdt. Nu de regel 'niet te langzaam rijden' wat is 'niet telangzaam'? Duidelijkheid scheppen FIA! Zeg gewoon dat je tijdens een race, training of kwalificatie (dus alleen tijdens de fromatie en na dat de vlag gevallen is) niet langzamer mag dan bijv. 89km/h, dan ben je klaar.
Ribo
Die gast(Verstappen) wordt hoe langer hoe arroganter! Het volledige F1-circus moet zich maar schikken naar zijn grillen want anders is meneer boos! Zielepoot!
Evanevans
@Ribo, u slaat de spijker op de kop. Het stikt hier van de kortzichtige reageerders!
F12025
Net zoals jij leer de regels voor je commentaar geeft
F12025
De enige zielepoot ben jij hier.max hield zich aan de regels.en fia was weer eens incompetent.
Tomcoo
This altijd iets mee die arrogante Max.
F12025
Leer eerst eens nederlands
Tomcoo
Moet ik Nederlands kennen voor een mening te mogen hebben?
Dyeus
Ja, in NL op een Nederlands talige website wel.
F12025
@Tomcoo je moet iig genoeg beheerst zijn om begrijpende zinnen te schrijven @Maurits Mutsaars nee als perez het had zou ik precies hetzelfde zeggen Dus geen dingen in woorden leggen van mensen die niet kloppen
Dit bericht is aangepast op:
Tomcoo
Al die Nederlanders zijn dus arrogant.
Maurits Mutsaars
Als Perez de hachelijke inhaalpogingen had gedaan waren de reacties heel anders geweest.Wat doet die ***** van een Perez nou weer blijf gewoon achter je voorganger want de winst van het inhalen weegt niet op tegen het risico dat je loopt.
Dit bericht is aangepast door de redactie.
Evanevans
@Jr Klingenberg, Ach ja, iedereen die een andere mening heeft over Verstappen dan de uwe heeft in uw ogen een "trolaccount". Belachelijk!
F12025
Jij bent het woord troll niet eens waardig
Maurits Mutsaars
Je moet er niet aan denken wat er zou kunnen gebeuren als elke coureur elkaar gaan inhalen in de pitstraat.
Dyeus
Je moet er niet aan denken als iedere coureur elkaar tijdens een race gaat inhalen. Gewoon blokken en vanaf de startopstelling elkaar NIET inhalen.
Maurits Mutsaars
Een cynische opmerking dat nergens op slaat.
F12025
@Maurits Mutsaars je hebt het wss over je eigen comment
Maurits Mutsaars
@Nico Wittenberg Je hebt gelijk maar wat ik bedoel blijft hetzelfde.
LaNdO
Max maakte er een gevaarlijke situatie van. Hij had gelijk en mocht dit maar hoefde niet te pushen zoals hij deed. Door de grenzen steeds af te tasten moet de fia ingrijpen en regels aanpassen. Had hij gewoon achter gebleven, terwijl hij door uiterst rechts te rijden, en de andere coureurs niet opzij zouden gaan was een straf terecht. In deze situatie was een straf niet terecht geweest gezien Max agressief voorbij wilde. Ik moet op de baan ook niet beginnen roadragen omdat mijn voorganger treuzelt.
Scoot
Max maakt gebruik van de regel meer niet. Als iedereen netjes links rijdt zoals was afgesproken kan er gewoon ingehaald worden. Dat ligt niet aan Max zo is nu eenmaal de regel opgesteld. Dat ze het niet even tijd gunnen om te evalueren is weer hak op de tak beleid.
F12025
Dus omdat je aan de regels houd die opgesteld zijn door de fia moet je maar wachten tot iemand voor je keer doorrijdt?
LaNdO
Het gaat erom dat hij een gevaarlijke situatie creëert op deze smalle pitexit. Regels zijn regels maar door telkens de randjes af te lopen is er maar één mogelijkheid, regels aanpassen...
Dyeus
Nee, nee en nog eens nee. Lewis creëert de gevaarlijke situatie door niet links te rijden zoals de regel was. Niet alles omdraaien.
IreneE
is er sprake van een jungle aan regels waar steeds aan bijgeschaafd moet worden vanwege "gatenkaas"-element dat aan het licht komt door acties van rijders? ongoing process als understatement? ik zag de acties ook maar acht mezelf niet voldoende savvy om er een onbevooroordeelde opinie over te hebben.. ik had toevallig wel nederlands commentaar op staan en het jubelende gekir van de de commentator was wel opvallend in mijn oor. "geweldig", "te gek" etc... Maar dan vraag ik me tegelijkertijd ook af: hoe zou het binnenkomen als Max bijvoorbeeld in de wachtrij had gestaan en de inhaalacties zoals die plaatsvonden werden uitgevoerd door bijvoorbeeld een Mercedes rijder of een Ocon? Zou er dan ook zo extatisch gekird worden? Of horen we dan hele andere geluiden? Gewoon maar een gedachte en een vraag...,
Dit bericht is aangepast op:
F12025
Als het de regel het toelaat dan is het gewoon toegestaan
IreneE
ja dat is helder, maar waar ik op doelde was de manier waarop de (ned.talige) commentator er over jubelde toen de inhaalactie gaande was, de extase.. daar begon ik me af te vragen, zie voorts wat ik schreef.
F12025
@IreneE je keek viaplay?
IreneE
nee ik kijk geen viaplay, maar kijk F1tv alleen had ik even vergeten om commentaar te switchen naar Engels wat ik normaalgesproken wel altijd doe, daarom kreeg ik Ned. commentaar en dat is daar dus... viaplay
Dit bericht is aangepast op:
LaNdO
Zie niet goed in waarom het anders zou zijn indien een andere coureur dit zou doen. Wel hoe hij het zou doen, in dit geval was Max nogal agressief wat volgende mij er toe heeft geleid dat de regels worden aangepast.
IreneE
ik bedoel niet zozeer de actie, want daar zou idd geen veschil in zitten, maar ik bedoelde de jubelende reactie van de commentator, alsof het een wereldactie van grote klasse was. ik vond het zelf ook nogal agressief uitgevoerd, maar nogmaals : ik beschouw me niet savvy genoeg met deze dingen.
Jos Seegers
Er is dus een bestaand verbod om langzaam te rijden bij pitstraat exit (volgens bovenstaand artikel). Kennelijk kent geen enkele coureur deze regel gezien de wijze waarop dat in de afgelopen races wordt gedaan. Op basis van die regel zou zowiezo Hamilton gestraft moeten worden als ook Gasly bij FP1. Russell kan nog stellen dat hij in de weg gereden werd door Hamilton. Hoe inconsequent dus weer van de FIA geen straffen uit te delen...
Patrick4500
Dat is het dus, Max had als doel om duidelijk aan te geven aan de FIA dat de papieren regel niet de oplossing is en daar is hij volledig in geslaagd. Ben benieuwd wat de volgende regel gaat worden
rogiogie
Sinds Masi geen race-director meer is, zien we in de afgelopen twee jaren van kwaad tot erger gaan met allerlei aanpassingen en regeltjes in het seizoen tot zelfs in het weekend. Teken van weinig race director ervaring en gebrek aan leiderschap.
Ramon Verhaaren
2 MB rijders klagen over iets wat eigenlijk zei fout deden, en omdat het MB is die klaagt gaat de FIA weer de regel aanpassen.... echt belachelijk, hoeveel aandelen heeft toto in de FIA
Ad Kersbergen
Maak gewoon bij de uitgang van de pitstraat twee stroken. En dan zegt die koekoek Damon Hill dat het de inhaalactie van het jaar is.
Dit bericht is aangepast op:
ikke-kalkoen#86981
Geeft maar weer aan wat een corrupt zooitje de FIA is. Eerst met veel bombarie de regel opstellen dat je op de pitlane in mag halen en dat "slakken" links moeten gaan rijden. Verstappen maakt gebruik van die regel. Wordt onnodig gehinderd door zijn conculega en i.p.v. dat zij straf krijgen, omdat ze een regel overtreden. Toont de FIA hun laffe kant en straffen ze min of meer Verstappen omdat hij van die betreffende regel gebruik maakt. FIA toont wederom geen ruggegraat te hebben en zich te gedragen als een slang (ook geen ruggegraat)
Evanevans
@TripleHeader, ik haat Verstappen? Hoe komt u daar nou bij. Ik ben geen fan Verstappen, maar hem haten? Dat slaat nergens op en is absoluut niet het geval. Hij heeft een fantastische prestatie geleverd en verdient alle respect. Ik zet mijzelf niet voor paal, maar u en anderen hier die constant Perez, Hamilton en Russel ongefundeerd in de zeik zetten, waarbij richting Hamilton zelfs racistisch van aard zijn. Al die racistische uitlatingen over Hamilton lopen de spuigaten uit. Wanneer word u eens volwassen?