Er was na de Grand Prix van Bahrein veel te doen over de track limits, die gedurende het raceweekend onduidelijk waren. Tijdens de training werden er rondetijden afgepakt voor het overschrijden van de track limits in bocht vier, maar tijdens de race werd daar in eerste instantie niet moeilijk over gedaan. Nadat Lewis Hamilton 29 keer buiten de lijntjes had gekleurd en Red Bull reageerde door Max Verstappen te vertellen ook zoveel mogelijk meters mee te pakken, greep wedstrijdleider Michael Masi in en vertelde hij de twee coureurs om niet meer buiten de lijnen te komen. Het leidde tot verbazing, omdat Hamilton zonder gevolgen had kunnen profiteren van de inconsistentie van de wedstrijdleiding, die zich na afloop overigens van geen kwaad bewust waren. In aanloop naar de Grand Prix van Emilia-Romagna, aankomend weekend in Imola, lijkt het echter duidelijk te zijn dat er daadwerkelijk lering is getrokken uit de discutabele situatie in Bahrein. In de race notes, die de wedstrijdleider voorafgaand aan elk raceweekend deelt met de teams, staat dat er harder zal worden ingegrepen. De drie bochten waar de track limits op Imola gemonitord zullen worden zijn bocht negen, dertien en vijftien. Tijdens de trainingen en de race zullen de rondetijden van coureurs die in die bochten over de schreef gaan worden verwijderd, zo deelt Masi mede. Tijdens de race zullen de coureurs een waarschuwingsvlag te zien krijgen als ze voor de derde keer misbruik maken van de track limits. Als ze daarna toch weer over de schreef gaan, zal de wedstrijdleider er melding van maken en zal de kwestie worden behandeld door de stewards, die in dat geval een tijdstraf kunnen opleggen. Het gaat om drie overtredingen, ongeacht welke bocht. Een coureur kan niet twee keer over de lijn gaan in elke van de drie bochten zonder dat daar een waarschuwing voor komt, benadrukt Masi. Een overtreding per bocht (dus drie in totaal) is al genoeg voor een waarschuwing.
Meest gelezen