Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 Grand Prix Qatar 2023

FIA grijpt mogelijk in met verregaande, verplichte maatregelen voor GP Qatar

Terwijl de nieuwe morgen is aangebroken, is het nog onduidelijk hoe de Formule 1 Grand Prix van Qatar er vanavond uit gaat zien. Dat heeft alles te maken met de banden van Pirelli. Welke belangrijke knopen moeten nog doorgehakt worden?

Tyres
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Op de zaterdag van de Formule 1 Grand Prix van Qatar werd uit een analyse van Pirelli duidelijk dat de banden het zwaar te verduren hadden. De combinatie van het soort kerbstones en de hoge snelheden op het Losail International Circuit, maakte dat de banden met name in de bochten 12 en 13 flink op hun donder kregen. Door de hoge frequentie van vibraties dreigden scheurtjes te ontstaan in de banden. Die problemen werden in alle verschillende compounds en bij alle teams los van elkaar ontdekt.

De FIA greep in door in de hierboven genoemde bochten de track limits aan te passen. Door ze aan de buitenkant van de baan wat verder naar binnen te leggen, zouden de coureurs de kerbstones niet meer raken en zou het probleem misschien voldoende ondervangen zijn. Of dat daadwerkelijk zo is, moet blijken uit een onderzoek dat Pirelli na de sprintrace in heeft gesteld naar de banden uit die race.

Als blijkt dat dat inderdaad het geval is, zal de race van start gaan met de voor de teams volledige strategische vrijheid. Blijven er echter zorgen bestaan, dan zal de FIA opnieuw ingrijpen met maatregelen die mogelijk nóg verder gaan dan het aanpassen van wat track limits.

Wat heeft men in het ongunstigste geval in gedachte?

Op vrijdag had Pirelli bevonden dat de banden (inclusief vibraties) maximaal 20 ronden mee konden gaan. Dat is ook de maximale stintlengte die men wil opleggen voor de race als veiligheidszorgen aanhouden. 20 ronden voor nieuwe banden, een totaal van 22 ronden voor banden die in een eerdere sessie al gebruikt zijn (inclusief die eerdere ronden).

Daar bovenop zal bij aanhoudende zorgen de FIA een driestopper verplicht stellen. Een snelle rekensom wijst uit dat een tweestopper voldoende zou zijn (drie stints van 20 ronden is 60 ronden, dat terwijl de race 57 ronden telt), maar dat zou een nieuw probleem op kunnen werpen. Dan zou iedereen bij een gelijke stintverdeling na 19 of 20 ronden binnenkomen, waardoor de pitstraat overvol zou raken. Een driestopper geeft teams meer strategische opties en hopelijk meer overzicht in de pitstraat.

Het zou betekenen dat alle coureurs tijdens de race verplicht vier setjes banden aan moeten spreken. Desondanks zullen de coureurs geen extra sets toegewezen krijgen, vooral omdat Pirelli op korte termijn niet over zoveel extra banden kan beschikken.

Wanneer kunnen we uitsluitsel verwachten? Op zaterdag maakte de FIA rond het middaguur de eerste maatregelen bekend, mogelijk kan dat indicatief zijn voor het moment waarop we vandaag uitsluitsel krijgen. Echter, nu staat de eerste actie op de baan pas gepland voor 19:00 uur, gisteren was dat met 15:00 uur aanzienlijk vroeger.

Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.

Abonneer & win

Formule 1 GP Qatar 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris