De FIA heeft vandaag (dinsdag) enkele maatregelen aangekondigd die ervoor moeten zorgen dat de motorsport de coronapandemie 'gezond' doorkomt. Terwijl de meeste reglementen betrekking hebben op het huidige seizoen 2020, stipt men ook enkele punten aan die gaan over 2021. In een persdocument staat te lezen dat het dual axis steering-systeem van Mercedes, kortweg DAS, niet is toegestaan op de bolides van 2021, ook al komen deze auto's in grote lijnen overeen met die van 2020 en ook al had die nieuwe maatregel oorspronkelijk in moeten gaan op het moment dat de Formule 1 sowieso volledig op de schop zou gaan. De FIA bevestigt bovendien dat de World Motor Sport Council definitief akkoord is gegaan met het uitstellen van de grote regelveranderingen tot 2022. De veranderingen die met het oog op 2020 zijn doorgevoerd, zijn de volgende: In plaats van een unanimiteit is goedkeuring van een meerderheid van 60% van de deelnemers voldoende om een regelwijziging aan te nemen. Dit om flexibel te kunnen zijn in moeilijke tijden. Het staat de FIA vrij om zonder expliciete toestemming van de teams de F1-kalender van 2020 aan te passen. De optionele test-driedaagse aan het eind van het seizoen wordt teruggebracht naar één dag, met als enige doel om jong talent kostbare F1-meters te bieden. Ook de motorfabrikanten van de Formule 1 moeten in maart en/of april de deuren verplicht sluiten gedurende een aaneengesloten periode van drie weken. Indien er maar veertien of minder Grands Prix verreden worden, mogen de teams per coureur nog maar twee motoren straffeloos inzetten. De ontwikkelingen van de aerodynamica van de 2022 ligt met terugwerkende kracht sinds 28 maart jl. aan banden.
Meest gelezen