Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Portugal
Dagen
Uur
Min.
Sec.
FIA

FIA: "Nieuwe regels niet bedoeld om F1-teams verdacht te maken"

FIA's hoofd 'Single Seater Matters' Nikolas Tombazis benadrukt dat de nieuwe willekeurige autocontroles in de Formule 1 niet bedoeld zijn om teams verdachte te maken.

Interview
Naar nieuwsoverzicht © Alpine

Gedurende het Grand Prix-weekend in Bahrein maakte de FIA bekend dat men strenger gaat controleren op op de legaliteit van de Formule 1-auto's door na elke Grand Prix één auto aan te wijzen die op bepaalde aspecten gecontroleerd zal worden, desnoods door hem volledig uit elkaar te halen. Echter, FIA's technisch kopstuk Nikolas Tombazis geeft in gesprek met RacingNews365 aan dat dit niet bedoeld is om teams verdacht te maken of om verdenkingen van vals spel kenbaar te maken.

"Dat is ook waarom we dit zo hebben aangekondigd. We willen niet dat journalisten bij een dergelijke steekproef meteen gaan schrijven over vermeend vals spel. In het verleden hebben we weleens bepaalde onderdelen in beslag genomen, waar vervolgens wilde verhalen over werden geschreven."

Hoe we de nieuwe regel dan wél moeten interpreteren? "We willen dat mensen zien dat we ons werk nauwkeuriger doen. De auto's zijn steeds gecompliceerder geworden en moeilijk te doorgronden, waarbij er ook weinig mogelijkheden zijn gedurende een weekend om echt in detail te treden", vervolgt Tombazis, die benadrukt dat er op dit moment geen verdenkingen zijn van ongeregeldheden bij welk team dan ook.

Echter, op het moment dat er vanuit teams wél verdenkingen zijn van vals spel door de concurrent, hoort Tombazis dat als vanouds graag: "We leunen nog altijd op klokkenluiders, maar deze controles voegen een extra element toe. Sowieso zijn alle teams achterdochtig als het aankomt op vals spel van de concurrent en ik ben er zeker van dat er soms ook daadwerkelijk zaken buiten ons medeweten gebeuren."

Achter de keuze voor willekeurige tests zit een gedachte, zo legt Tombazis uit: "We willen niet dat teams zelfgenoegzaam worden en denken 'ik ben vorige week aan de beurt geweest, nu val ik af'. In theorie kan één auto twee keer achter elkaar worden aangewezen."

Als een team wordt opgeroepen om een auto aan te leveren ter inspectie zal de FIA niet de hele auto controleren, want ook daar is na de race evengoed geen tijd voor: "We zullen op voorhand bepalen waar we op inzoomen", aldus de Griek, die vanzelfsprekend hoopt dat ze nooit iets aan zullen treffen.

"We hopen dat we nooit iets vinden, want we willen niet vast moeten stellen dat er teams vals spelen. Maar als dat wel zo is, zullen we het team vragen of de andere auto van het team identiek is. Als het team iets doet dat niet geoorloofd is, willen we meteen actie ondernemen."

Waren Verstappen en Red Bull te braaf in Bahrein?

Luister nu de podcast met host Mental Theo, autocoureur Tom Coronel en F1-expert Ruud Dimmers.

RN365 Nieuwsdossier Interviews

RacingNews365 voorziet de racefans dagelijks van exclusieve interviews met F1-coureurs en prominenten uit de auto- en motorsport.

3 reacties

    x