Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

FIA: "Nieuwe regels niet bedoeld om F1-teams verdacht te maken"

FIA's hoofd 'Single Seater Matters' Nikolas Tombazis benadrukt dat de nieuwe willekeurige autocontroles in de Formule 1 niet bedoeld zijn om teams verdachte te maken.

Gedurende het Grand Prix-weekend in Bahrein maakte de FIA bekend dat men strenger gaat controleren op op de legaliteit van de Formule 1-auto's door na elke Grand Prix één auto aan te wijzen die op bepaalde aspecten gecontroleerd zal worden, desnoods door hem volledig uit elkaar te halen. Echter, FIA's technisch kopstuk Nikolas Tombazis geeft in gesprek met RacingNews365 aan dat dit niet bedoeld is om teams verdacht te maken of om verdenkingen van vals spel kenbaar te maken. "Dat is ook waarom we dit zo hebben aangekondigd. We willen niet dat journalisten bij een dergelijke steekproef meteen gaan schrijven over vermeend vals spel. In het verleden hebben we weleens bepaalde onderdelen in beslag genomen, waar vervolgens wilde verhalen over werden geschreven." Hoe we de nieuwe regel dan wél moeten interpreteren? "We willen dat mensen zien dat we ons werk nauwkeuriger doen. De auto's zijn steeds gecompliceerder geworden en moeilijk te doorgronden, waarbij er ook weinig mogelijkheden zijn gedurende een weekend om echt in detail te treden", vervolgt Tombazis, die benadrukt dat er op dit moment geen verdenkingen zijn van ongeregeldheden bij welk team dan ook. Echter, op het moment dat er vanuit teams wél verdenkingen zijn van vals spel door de concurrent, hoort Tombazis dat als vanouds graag: "We leunen nog altijd op klokkenluiders, maar deze controles voegen een extra element toe. Sowieso zijn alle teams achterdochtig als het aankomt op vals spel van de concurrent en ik ben er zeker van dat er soms ook daadwerkelijk zaken buiten ons medeweten gebeuren." Achter de keuze voor willekeurige tests zit een gedachte, zo legt Tombazis uit: "We willen niet dat teams zelfgenoegzaam worden en denken 'ik ben vorige week aan de beurt geweest, nu val ik af'. In theorie kan één auto twee keer achter elkaar worden aangewezen." Als een team wordt opgeroepen om een auto aan te leveren ter inspectie zal de FIA niet de hele auto controleren, want ook daar is na de race evengoed geen tijd voor: "We zullen op voorhand bepalen waar we op inzoomen", aldus de Griek, die vanzelfsprekend hoopt dat ze nooit iets aan zullen treffen. "We hopen dat we nooit iets vinden, want we willen niet vast moeten stellen dat er teams vals spelen. Maar als dat wel zo is, zullen we het team vragen of de andere auto van het team identiek is. Als het team iets doet dat niet geoorloofd is, willen we meteen actie ondernemen."

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"