Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
FIA

FIA reageert op 'angsten' over nieuwe F1-reglementen voor 2026

Tijdens een speciale persconferentie heeft de FIA gereageerd op de 'angsten' rondom de nieuwe reglementen. Nikolas Tombazis, directeur single seaters, kan de reacties wel begrijpen.

De FIA onthulde het nieuwe reglement op donderdag en beschreef de nieuwste generatie F1-auto als een 'wendbaardere' auto in vergelijking met de huidige machines. De 2026-auto zal gebruik gaan maken van actieve aerodynamica en zal uitgerust zijn met een nieuwe krachtbron.

De eerste reacties, met name van de teambazen en enkele coureurs, waren echter niet positief. Men maakte zich zorgen over het feit dat de auto's traag zouden zijn, met name in de bochten, als gevolg van een aanzienlijke vermindering van de downforce. De teambaas van Williams, James Vowles, suggereerde zelfs dat de F1-auto's van 2026 misschien maar een paar seconden sneller zullen zijn dan de Formule 2.

In een reactie hierop zei Nikolas Tombazis, directeur single seaters, het volgende: "Ik denk dat de angst terecht is, want mensen maken een momentopname van de huidige reglementen op papier en geven commentaar op basis van wat ze zien. Ik maak me dan ook geen zorgen over de problemen die mensen naar voren brengen."

"Het is duidelijk dat we verwachten dat de prestaties zullen verbeteren en dat is precies de reden waarom we de lat in het begin redelijk laag hebben gelegd, zodat we daar in samenwerking met de teams op kunnen voortbouwen," aldus Tombazis.

Tombazis voegde daaraan toe: "Het is eigenlijk heel eenvoudig om de downforce van deze auto's te vergroten, als je de reglementaire vrijheid hebt, en dat is precies de stap die we willen zetten. Dus ik begrijp het commentaar. Ik denk niet dat er enige zorg is dat deze auto's niet sneller zullen zijn dan de F2, of iets dergelijks. Dat wordt 100 procent opgelost in de laatste stappen."

Tombazis bevestigde ook dat de huidige reglementen dinsdag worden gepresenteerd aan de World Motor Sport Council, waarna ze naar verwachting aan het eind van de maand worden goedgekeurd. Hij voegde hieraan toe: "Laten we zeggen dat we verwachten dat er aan het eind van de maand, wanneer deze regels hopelijk worden goedgekeurd, en begin 2025, wanneer de teams kunnen beginnen met de aerodynamische ontwikkeling nog een redelijke hoeveelheid extra werk zal worden verricht."

Het definitieve concept van de regels zal hoogstwaarschijnlijk in december worden afgetekend door het WMSC, waarna de teams vanaf 1 januari 2025 mogen beginnen aan de ontwikkeling van de nieuwste generatie F1-bolides. Het is vastgelegd dat de teams niet eerder aan de ontwikkeling van de 2026-auto mogen werken.

Voorspel en win

Voorspelgame visual 2024

Wie wint de Grand Prix van Canada 2024?

Speel mee en maak kans op een prachtige drivers cap van Max Verstappen!

Speel mee

Praat mee!

Viaplay
x
Red Bull Verstappen tast in het duister: "Er moet iets raars aan de hand zijn geweest"