Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Lewis Hamilton

FIA verdedigt straf Hamilton: "De gevolgen van een crash wegen we niet mee"

Wedstrijdleider Michael Masi geeft tekst en uitleg over de strafmaat die de FIA hanteert. Met name Verstappen-fans vonden de straf die Lewis Hamilton na zijn aanvaring met Max Verstappen kreeg te licht. Volgens Masi was het echter zo klaar als een klontje.

Na de crash van Max Verstappen schreeuwde Red Bull-teambaas Christian Horner moord en brand over dat Lewis Hamilton zwaar gestraft moest worden nadat hij een tik aan de Nederlander uitdeelde. De Mercedes-coureur kwam er met een tijdstraf van tien seconden ogenschijnlijk echter vrij goed van af en won uiteindelijk de Grand Prix van Groot-Brittannië zelfs nog.

Wedstrijdleider Michael Masi van de FIA legt in gesprek met onder meer RacingNews365 uit waarom Hamilton niet zwaarder gestraft werd. Volgens hem waren - ook ver voor zijn tijd als wedstrijdleider - "de teams, de FIA en de teambazen allemaal onverbiddelijk dat je de gevolgen van een incident niet mee moet nemen" bij het opleggen van een straf. "Als ze een incident beoordelen, kijken ze alleen naar het incident zelf en de essentie daarvan, niet naar de gevolgen na afloop."

Volgens Masi is dat een werkwijze die de stewards in de Formule 1 al jarenlang hanteren. "Dat wordt hen ook geadviseerd. Als je de gevolgen ook mee gaat nemen in je beslissing, zijn er zo veel variabelen. Het is beter om alleen te oordelen op basis van het incident en de essentie daarvan."

De essentie is in dit geval een coureur die een ander van de baan tikt waarop doorgaans een tijdstraf staat. Na de crash werd echter ook de rode vlag uitgehangen. Sommige fans spraken gelijk van een samenzwering met Mercedes, omdat zo de auto van Lewis Hamilton gemaakt kon worden zonder dat hij tijd verloor. Volgens Masi lag het anders.

"Door het incident kwam er geen telemetrie meer van de auto van Verstappen waardoor de FIA noch het team de ERS-status van de auto kon checken", aldus de Australiër. "Hoewel we groen licht hadden, pakten we het heel voorzichtig aan door er twee teamleden op af te sturen, zoals het protocol voorschrijft, om zeker te weten of het veilig was om de auto op te halen."

"Daarnaast was het natuurlijk logisch dat we de bandenstapel moesten repareren", vervolgt hij. "Zoals we eerder al hebben gezien met reparaties van bandenstapels was het volgens mij in ieders voordeel dat we de race konden staken. Het is de perfecte tool om in dit soort gevallen in te zetten."

Max Verstappen gaat zich niet tot dat niveau verlagen

De hardste crash uit de carrière van Max Verstappen, terwijl Lewis Hamilton als aanstichter maximaal profiteerde op op Silverstone met de zege aan de haal te gaan. Terwijl Verstappen nog in het ziekenhuis verbleef, vierde hij uitbundig zijn zege.

Meer dan genoeg stof tot napraten, want wie zat er nu fout? Wat de straf van Hamilton te laag? Gaat Verstappen nu revanche nemen?Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk bespreken dit alles in de nieuwste F1-podcast van RacingNews365.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Groot-Britannië 2021

Het laatste nieuws over de Grand Prix van Groot-Brittannië, direct vanaf Silverstone.

100 reacties

x
Interview Horner geeft update over de nieuwe Red Bull-bolide van Verstappen