Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

"Formule 1-comeback Alonso het meest waarschijnlijk bij Renault"

Het is een vraag die al ruim een jaar sluimert in de Formule 1. Keert Fernando Alonso terug in de Formule 1, ja of nee? De Spanjaard zelf doet nog steeds weinig om helderheid te verschaffen over wat hij werkelijk wil, maar sluit ondertussen ook niet uit. Maar waar liggen de kansen voor de tweevoudig wereldkampioen?

Stel die vraag aan Sky Sports F1 -reporter Martin Brundle en hij komt uit bij het team van Renault. Immers, het contract van Alonso met McLaren loopt eind dit seizoen af en 'met Lando Norris en Carlos Sainz beschikt McLaren over een harmonieus en gedegen rijdersduo'. "Als Fernando daadwerkelijk terug wil keren in de Formule 1, dan zie ik Renault als de meest logische optie", aldus Brundle, die juist nu kansen ziet voor Alonso om terug te keren in de sport. "De nadruk in de Formule 1 ligt heel erg op jong talent, maar de waarheid is dat er op dit moment niemand van het kaliber Max Verstappen of Charles Leclerc klaarstaat. Zelfs de talententrein van Red Bull staat momenteel stil." Brundle noemt het team van Renault, maar Alonso heeft altijd te verstaan gegeven enkel terug te willen keren als hij over winnend materiaal kan beschikken, en de Renault-bolide is dat met de beste wil van de wereld niet te noemen. Bij de drie topteams lopen alle contracten aan het eind van 2020 af. Red bull heeft echter meermaals aangegeven dat Alonso niet (meer) op het verlanglijstje staat, wat deels te wijten is aan zijn ietwat destructieve reputatie. Simpel gezegd: loopt het niet zoals Fernando wil, dan is hij niet de leukste persoon om mee samen te werken.

Heb je het over een winnende auto, dan heb je het natuurlijk over de Mercedes-bolide. Afgelopen seizoen wel althans, en niets wijst erop dat dat volgend jaar niet weer het geval zal zijn. Met de nieuwe regels in 2021 kan natuurlijk alles veranderen, maar Mercedes zal hoe dan ook interessant zijn voor Alonso. Wil Mercedes de kampioen van '05 en '06 vastleggen, zal het echter coureurs uit eigen gelederen moeten teleurstellen. Iemand als George Russell mag immers hopen op een Mercedes-zitje en zit er niet op te wachten om net als Esteban Ocon afgeserveerd te worden. Ferrari dan? Als Sebastian Vettel de Formule 1 vaarwel besluit te zeggen na 2020 kan daar weleens een felbegeerd plekje vrijkomen. Vanuit de eigen gelederen lijkt er nog niemand (los van Leclerc) echt klaar voor het grote werk, dus wellicht licht daar een opening. Dan zal er echter wel wat oud zeer weggenomen moeten worden, want de Spanjaard was niet altijd even positief over de Scuderia tijdens en na diens eerste dienstverband. In 2020 richt Fernando Alonso zich nog primair op zijn eerste Dakar-deelname en op een nieuwe poging de Indy 500 te winnen en zo de Triple Crown veilig te stellen. Wat er daarna gaat gebeuren is ongewis, maar met wijzigende reglementen in zowel de Formule 1 als het WEC (waar hij afgelopen twee jaar succesvol in was) kan hij naar eigen zeggen voldoende nieuwe uitdagingen najagen. Luister hieronder naar de nieuwste F1-podcast van RacingNews365. De gebroeders Coronel, Ruud Dimmers en Jeroen van Inkel nemen het volledige seizoen 2019 onder de loep.

Viaplay
x
Trucje Verstappen verklaart opzienbarend Red Bull-trucje