Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
4e
203.0

George Russell

Mercedes AMG F1
Nationaliteit gbr Brits
Geboorteplaats King's Lynn
Geboortedatum 15/02/1998 (24 jr.)
F1-debuut 2019, Australië

F1-seizoen 2022

Positie WK 4
Races 17
WK-punten 203.0
Overwinningen 0
Podiumplaatsen 7
Polepositions 1

F1-carrière

Wereldtitels 0
WK-punten 222
Races 77
Overwinningen 0
Podiumplaatsen 8
Polepositions 1

George Russell komt in 2022 voor het eerst uit bij topteam Mercedes. Het jonge talent reed enkele jaren voor Williams en imponeerde de grid meermaals met zijn sterke prestaties. Dit werd beloond met het stoeltje naast Lewis Hamilton, waardoor de Duitse renstal een volledig Britse line-up heeft.

Weddenschappen George Russell

Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Info George Russell

Naam George William Russell
Team Mercedes
Geboortedatum 15 februari 1998
Geboorteplaats King's Lynn, Norfolk, Engeland
Leeftijd 23
Lengte 1.85m
Gewicht 70kg
Nationaliteit Brits
Race nummer 63

Biografie van Formule 1-coureur George Russell

George Russell, geboren in de stad King Lynn in Norfolk, begon op achtjarige leeftijd met karten en promoveerde in 2009 naar de cadetklasse, waar hij vervolgens MSA Brits kampioen en Brits Open kampioen zou worden.

In 2010 voegde hij het Super One British Championship toe aan zijn lijst van onderscheidingen, evenals de Formula Kart Starts British-serie. Een jaar reed hij in de KF3-klasse, waar hij de SKUSA Supernational-titel pakte en de CIK-FIA Europees kampioen werd, zowel in 2011 als in 2012. Tijdens zijn laatste jaar karten eindigde hij als negentiende op het KF1 CIK FIA Wereldkampioenschap .

In 2014 maakte hij zijn debuut in de single seaters en nam hij deel aan het Formula Renualt 2.0 Alps Championship. Hij racete voor het Koiraren GP-team en eindigde als vierde in het klassement en scoorde één podiumplaats op de Red Bull Ring. Hij zou dan deelnemen aan twee wedstrijdrondes van het Eurocup Formule 4-kampioenschap en won in de laatste ronde in Jerez als gastdeelnemer.

Later dat jaar nam Russell deel aan het BDRC Formula 4-kampioenschap met titelverdediger Lanan Racing. Hij won de serie met slechts drie punten van teamgenoot Arjun Maini, nadat hij pole en de overwinning had behaald tijdens de laatste race van het seizoen. Een van de prijzen voor het winnen van de prestigieuze juniorserie was een kans om een ​​GP3-auto te testen, wat hij vervolgens deed op het Yas Marina Circuit in Abu Dhabi. In december 2014 werd Russell de jongste winnaar ooit van de McLaren Autosport BDRC Award, waarmee hij Alexander Albon versloeg.

Gedurende de volgende drie seizoenen zou Russell deelnemen aan de GP3-serie en het Europees kampioenschap Formule 3. Tijdens zijn tijd in de F3 behaalde de jonge Brit drie overwinningen in de loop van twee seizoenen, waarmee hij zijn eerste campagne als tweede eindigde in het rookieklassement achter Charles Leclerc.

Voor 2017 zou de GP3 de enige focus van Russell zijn, nadat hij had getekend voor het indrukwekkende ART-team. Hij maakte een solide start van het seizoen en behaalde zijn eerste overwinning van het seizoen tijdens het tweede raceweekend in Oostenrijk. Vervolgens scoorde hij back-to-back polepositions op zijn thuiscircuit Silverstone, en zette een daarvan om in een raceoverwinning. Overwinningen in Spa en Monza volgden al snel toen Russell een aanzienlijke voorsprong in het kampioenschap opbouwde. Hij bezegelde uiteindelijk de serietitel in Jerez met een raceweekend over.

Formule 2-kampioen

In januari 2018 werd Russell bevestigd als coureur van ART Grand Prix voor het komende Formule 2-kampioenschap. De volgende maand zou hij ook worden bevestigd als reservecoureur van Mercedes, en hier de taken delen met Pascal Wehrlein. De inwoner van King Lynn kende een zeer sterke start, kwalificeerde zich op de eerste startrij bij het debuut in Bahrein en eindigde de race zelf als vijfde.

Tijdens het volgende raceweekend in Bakoe behaalde Russell zijn eerste F2-overwinning, stormde door het veld tijdens de sprintrace en pakte de overwinning vanaf de twaalfde op de grid. Hij volgde dit op met een tweede overwinning van het seizoen in Barcelona, ​​waarmee hij net collega-rookie Nyck de Vries versloeg.

Na een slechte prestatie in Monaco sloeg hij terug in Frankrijk met een eerste F2-pole en een indrukwekkende overwinning. Dit was zijn derde overwinning van het seizoen, waardoor Russell weer de leiding over het kampioenschap kreeg. Russell verzilverde uiteindelijk de titel met nog een overwinning tijdens de hoofdrace in Abu Dhabi, waar hij rivaal en landgenoot Lando Norris versloeg.

Formule 1-debuut van Russell

Zijn geweldige prestaties in de juniorenrangen leverden Russell een Formule 1-stoeltje op voor het seizoen van 2019, waar hij naast Robert Kubica bij Williams zou worden neergezet. De overstap naar Williams werd mede mogelijk gemaakt door de samenwerking van het team met motorleverancier Mercedes, aangezien Russell lid was van de Young Driver Academy van de Duitse renstal.

Zijn eerste jaar bij Williams zou enorm uitdagend blijken te zijn, aangezien het team in 2019 verreweg de langzaamste auto op de grid had. Desalniettemin liet Russell een goed tempo zien ten opzichte van zijn teamgenoot, en presteerde hij beter dan Kubica met 21 tegen nul in de kwalificatieduels met zijn teamgenoot.

Hoewel zijn snelheid in de kwalificatie indrukwekkend was, waren de raceresultaten allesbehalve dat, aangezien Russell zijn debuut F1-seizoen afsloot als de enige coureur zonder een puntenfinish op zijn naam. De beste kans om punten te scoren kwam tijdens de door regen getroffen Duitse Grand Prix op Hockenheim, maar de Brit miste de tiende plaats nadat Kubica hem in de laatste ronden inhaalde.

Russell als invaller bij Mercedes

Voor zijn tweede seizoen zou Russell worden gekoppeld aan F1-rookie en voormalig F2-rivaal Nicholas Latifi - waarbij de Canadees Kubica vervangt bij Williams.

De kwalificaties bleven bijzonder goed voor de Brit, want gezegend met een meer competitieve auto onder hem, begon de jonge coureur regelmatig in Q2 te verschijnen. Voor de tweede race van het seizoen, de Grand Prix van Stiermarken in Oostenrijk, kwalificeerde Russell zich op P11 in een natte zaterdagsessie. Een vroege uitstap naar het grind maakte een einde aan alle hoop op punten tijdens de race van zondag, maar grote kwalificatieprestaties waren een regelmatig voorkomend optreden voor Russell in 2020.

Raceresultaten waren echter een heel andere zaak, aangezien Russell tijdens de Belgische Grand Prix uit de race viel door een verdwaald wiel van Antonio Gionvinazzi's gecrashte Alfa Romeo. In de volgende Grand Prix, op Mugello, hield de Williams-coureur zijn auto binnen de punten in een zeer uitputtende race. Nadat hij zicht had op een puntenfinish, zakte Russell terug naar de elfde plaats na een slechte herstart door een rode vlag.

Een van de grootste teleurstellingen voor hem in 2020 kwam op Imola tijdens de Emilia Romagna Grand Prix. Wederom reed Russell in de punten, klaar om zijn allereerste F1 top tien-finish ooit te scoren. Maar een bizar incident, waarbij Russell de controle over zijn Williams achter de safety car verloor en vervolgens de muur in knalde, betekende wederom geen punten.

Zijn pech zou daar ook niet eindigen, aangezien een late invalbeurt bij Mercedes desastreus eindigde voor Russell. Toen Mercedes-coureur Lewis Hamilton aan de vooravond van de Sakhir Grand Prix positief testte op COVID-19, werd Russell opgeroepen om de zevenvoudig wereldkampioen te vervangen. Gekoppeld aan de reguliere Mercedes-coureur, Valtteri Bottas, schitterde de voormalige F2-kampioen en miste hij poleposition voor zijn nieuwe teamgenoot met minder dan een tiende. In de race zelf versloeg Russell Bottas bij de start van de Grand Prix en nam gelijk de leiding in de race.

Russell zou echter opnieuw pech hebben, dit keer als gevolg van een pitstopblunder. Met nog twintig ronden te gaan, monteerde de Mercedes-pitcrew de voorbanden van Bottas op de auto van Russell, waardoor hij in de volgende ronde opnieuw een pitstop moest maken om de fout te corrigeren. Dit zorgde ervoor dat Russell vlak daarna een langzame lekke band kreeg, waardoor hij opnieuw een pitstop moest maken. Russell finishte op de negende plaats en registreerde eindelijk zijn eerste punten voor het wereldkampioenschap. maar hij was zich er van bewust dat een eerste F1-overwinning voor het oprapen lag.

Hij zou na zijn optreden bij Mercedes terugkeren naar Williams voor de laatste race van het F1-seizoen 2020 in Abu Dhabi, waarbij Hamilton zijn stoel bij Mercedes weer innam. Russell droeg een speciale helm voor het evenement ter ere van Frank en Claire Williams, die beiden het team, en de F1 volledig, hadden verlaten na de Italiaanse Grand Prix van 2020. Russell kwalificeerde zich als 18e, voor alleen teamgenoot Nicholas Latifi en Haas invaller Pietro Fittipaldi. Hij eindigde de race uiteindelijk als vijftiende.

Sterk seizoen voor Russell en de grote overstap naar Mercedes

Voor het seizoen 2021 werd Russell opnieuw gekoppeld aan Nicholas Latifi, ondanks aanhoudende geruchten die hem in verband brachten met een Mercedes-stoeltje. Met name tijdens de Emilia Romagna Grand Prix van 2021 kwam Russell in botsing met Valtteri Bottas, nadat hij op een nat wegdek had gereden en de controle over zijn auto verloor tijdens een inhaalpoging. Dit zorgde ervoor dat beide auto's uitvielen, terwijl het ook leidde tot een rode vlag, evenals een vurige reactie van de Britse coureur.

Hij beschuldigde Bottas van "proberen hem te vermoorden" in de onmiddellijke nasleep, maar trok die opmerking later in en bood zijn teams en fans publiekelijk excuses aan via een Instagram-bericht. In maart 2021 werd Russell aangesteld als directeur van de Grand Prix Drivers' Association, ter vervanging van IndyCar-gebonden Romain Grosjean voor het nieuwe seizoen.

Anno 2021 rijdt Russell zijn beste Formule 1-seizoen tot nu toe. Meermaals kon de Williams-coureur schitteren in de kwalificatie, maar zijn meest verbluffende resultaat kwam tijdens het raceweekend in België. Op het natte asfalt van Spa-Francorchamps kwalificeerde de Brit zich op P2, vervolgens werd de race op zondag na twee rondjes achter de safety car afgevlagd waardoor hij zijn P2 automatisch omzette in zijn eerste podium.

Op 7 september 2021 kwam uiteindelijk het grote nieuws: Mercedes kondigde George Russell aan als coureur voor 2022, naast Lewis Hamilton. Valtteri Bottas maakt in 2022 de overstap naar Alfa Romeo, waardoor de Brit zijn langverwachte promotie kreeg. Samen met Hamilton zal Russell in het seizoen met de veranderde technische reglementen uitkomen voor de Duitse renstal.

Geniet nog meer van jouw favoriete F1-site zonder advertenties, een exclusieve app én nog veel meer.

Check het snel!
Viaplay
x
Uitgelegd Waarom Perez door de FIA zwaar werd gestraft voor een 'non issue'