Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site (Plus)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Premium)
  • En nog veel meer…
Ontdek de mogelijkheden
Kevin magnussen racingnews365
19e
3.0

Kevin Magnussen

Haas F1
Nationaliteit den Deens
Geboorteplaats Roskild
Geboortedatum 05/10/1992 (31 jr.)
F1-debuut 2014, Australië

F1-seizoen 2023

Positie WK 19
Races 22
WK-punten 3.0
Overwinningen 0
Podiumplaatsen 0
Polepositions 0

F1-carrière

Wereldtitels 0
WK-punten 186
Races 163
Overwinningen 0
Podiumplaatsen 1
Polepositions 1

Een van de Formule 1-coureurs die het meeste lak aan het systeem heeft is waarschijnlijk Kevin Magnussen. De Deense rijder reed van 2014 tot en met 2020 in de Formule 1, maar keerde in 2022 plots weer terug! Ook in 2023 maakt hij deel uit van de grid.

Weddenschappen Kevin Magnussen

Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Info Kevin Magnussen

Naam Kevin Jan Magnussen
Team Haas
Geboortedatum 5 oktober 1992
Geboorteplaats Roskilde, Denemarken
Lengte 1.74m
Gewicht 68kg
Nationaliteit Deens
Racenummer 20

Biografie van Formule 1-coureur Kevin Magnussen

Kevin Magnussen, geboren in Roskilde, Denemarken op 5 oktober 1992, is Formule 1-coureur bij Haas.

Na zijn vertrek bij Haas eind 2020 leek de F1-carrière van Magnussen voorbij en net als vele anderen richtte hij zich op andere klassen in de autosport.

Toen de Russische Nikita Mazepin echter uit de Formule 1 werd geweerd en zijn stoeltje verloor bij Haas, wendde het team zich snel tot zijn voormalige coureur als late vervanger. De wissel leverde het team tijdens de Grand Prix van Brazilië de eerste poleposition op in de F1.

In 2023 staat Magnussen op de grid voor zijn achtste seizoen in de Formule 1. Hier is alles wat je moet weten over Kevin Magnussen.

Zoon van voormalig F1-coureur imponeert

Als zoon van F1-coureur Jan Magnussen uit de jaren negentig begon Kevin met karten in zijn geboorteland Denemarken. In 2008 stapte hij over naar de single seaters, waar hij dat jaar domineerde in het Deense Formule Ford-kampioenschap.

In 2009 maakte hij met Motopark Academy de overstap naar de Formule Renault 2.0. Magnussen werd tweede na Antonio Felix da Costa in de Northern European Cup en eindigde als zevende in de Eurocup.

Magnussen viel op en de Deen werd al snel opgenomen in de juniorenopleiding van McLaren, in navolging van zijn vader die in 1995 voor het team uit Woking deelnam aan de Pacific Grand Prix. In 2010 kwam Magnussen uit in de Duitse Formule 3 met Motopark, waar hij drie keer won en derde werd in het kampioenschap. Tevens was hij de beste rookie.

Een jaar later, in 2011, stapte hij over naar de Britse Formule 3 met Carlin, waar hij zeven overwinningen behaalde en opnieuw als beste rookie eindigde en na Felipe Nasr tweede werd in het eindklassement.

Magnussen bleef in 2012 bij Carlin en reed samen met Will Stevens in de Formule Renault 3.5, waar hij één overwinning behaalde en zevende werd in het kampioenschap. In 2013 bleef hij in het kampioenschap en stapte over naar DAMS, waar hij na een keiharde strijd met Stoffel Vandoorne vijf overwinningen pakte en hiermee de titel veroverde.

Formule 1-debuut voor Magnussen bij McLaren

Omdat Sergio Perez in 2013 bij McLaren ondermaats presteerde, koos het team ervoor om hun jarenlange beschermeling Magnussen een zitje te geven voor 2014. Zijn debuutrace in Melbourne kon nauwelijks beter verlopen. Magnussen kwalificeerde zich op de vierde plaats en schoof op naar de derde plaats vanwege problemen bij Lewis Hamilton. Hij bleef daar tot het einde van de race en werd later zelfs tweede door de diskwalificatie van Daniel Ricciardo.

Daar bleef het echter bij voor Magnussen bij McLaren, want het team zou de rest van het seizoen terugvallen naar het middenveld e Deen eindigde het jaar op de elfde plaats.

Tegen het einde van het jaar werd het nog erger. Fernando Alonso voegde zich bij het team en Jenson Button bleef in de F1, waardoor er ineens geen plek weer was voor Magnussen. Hij werd teruggezet naar test- en reservecoureur.

Een blessure van Alonso vóór het seizoen betekende dat Magnussen naar de seizoensopener ging als coureur van het team, maar hij verscheen niet aan de start omdat het team de eerste van vele problemen had met de nieuwe Honda-motor.

De rest van het jaar werd hij aan de zijlijn gezet en McLaren beëindigde de samenwerking met Magnussen volledig. Zijn toekomst in de Formule 1 leek twijfelachtig, tot hij bij Renault Pastor Maldonado kon vervangen, wiens sponsorgeld niet op tafel kwam.

Renault en Haas voor Magnussen

Omdat de R.S.16 van Renault voortkwam uit een ondergefinancierd en onderontwikkeld Lotus-ontwerp, kreeg Magnussen in 2016 niet veel kans om indruk te maken. Zijn beste resultaat was de zevende plaats in Sotsji, hoewel hij voor teamgenoot Jolyon Palmer eindigde.

Op zoek naar meer stabiliteit in zijn carrière tekende Magnussen voor 2017 een driejarig contract bij Haas, waarmee hij de eerste coureur in het turbo-hybride F1-tijdperk werd die met Mercedes-, Honda-, Renault- en Ferrari-motoren heeft gereden.

Na drie punten in de eerste acht races volgden er later in het jaar nog twee. Magnussen eindigde als 14e in het klassement, maar tegen die tijd begon hij ook bij andere coureurs de reputatie te krijgen dat hij te agressief was op de baan.

In Hongarije noemde Nico Hulkenberg Magnussen de 'meest onsportieve coureur' na een incident waarbij de Deen de Duitser van de baan reed.

Haas wist geen potten te breken met Magnussen en Romain Grosjean en na 2020 koos de Amerikaanse renstal voor twee nieuwe coureurs: Mick Schumacher en Nikita Mazepin. Beide coureurs vonden geen ander zitje in de F1.

De onverwachte terugkeer van Magnussen

In 2022 maakte Magnussen onverwachts zijn comeback in de Formule 1, alweer bij Haas. Mazepin werd al tijdens de F1-testdagen voorafgaand aan het seizoen aan de kant geschoven, waarna de Deen terug werd gehaald naar het team. Bij zijn comeback scoorde hij punten en hij wist teamgenoot Schumacher om de oren te rijden.

Het hoogtepunt van het jaar en van de heel Haas-geschiedenis in de F1 kwam in Brazilië. Magnussen wist op het natte asfalt van Interlagos poleposition te veroveren, de eerste van hemzelf en van het team ooit. De race eindigde helaas voor hem in een DNF.

In 2023 racet Magnussen weer voor Haas, waar hij een duo vormt met Nico Hulkenberg.

Het F1-seizoen is afgelopen, maar RacingNews365 gaat volle bak door. Op 13 december kan jij aanwezig zijn bij ons live event. Een toffe F1-avond met een live F1-podcast met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk! Tevens ga jij gaat ook zelf racen in een simulator! Ben je een echte kenner? Dat mag je bewijzen in de pubquiz, met toffe prijzen!

Kortom, het ideale avondje uit!

Bestel snel jouw tickets op=op
Viaplay

Unibet
x
RN365 F1-podcast Max Verstappen reed op 80% van zijn kunnen