Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
6e
146.0

Lewis Hamilton

Mercedes AMG F1
Nationaliteit gbr Brits
Geboorteplaats Stevenage
Geboortedatum 07/01/1985 (37 jr.)
F1-debuut 2007, Australië

F1-seizoen 2022

Positie WK 6
Races 13
WK-punten 146.0
Overwinningen 0
Podiumplaatsen 6
Polepositions 0

F1-carrière

Wereldtitels 7
WK-punten 4311.5
Races 301
Overwinningen 103
Podiumplaatsen 188
Polepositions 156

Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton verdedigt in 2021 zijn titel met het team van Mercedes. De Brit domineerde de afgelopen jaren de Formule 1 en is in zijn zilvergrijze bolide nagenoeg onverslaanbaar gebleken.

Weddenschappen Lewis Hamilton

Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Info Lewis Hamilton

Naam Sir Lewis Carl Davidson Hamilton
Team Mercedes
Geboortedatum 7 januari 1985
Geboorteplaats Stevenage, Hertfordshire, Groot-Brittannië
Leeftijd 36
Lengte 1,74m
Gewicht 73kg
Nationaliteit Brits
Race nummer 44

Biografie van Lewis Hamilton

Sir Lewis Hamilton staat al meer dan tien jaar aan de top van de Formule 1. Hamilton werd al vroeg opgemerkt als talent en tekende een ontwikkelingscontract met McLaren op slechts 11-jarige leeftijd na een succesvolle kartcarrière. Sindsdien is hij steeds sterker geworden in de F1 op weg naar zeven wereldkampioenschappen met Mercedes.

Maar hoe bereikte de man uit Stevenage de top van de autosportpiramide? Hieronder lees je alles wat je moet weten over het leven van Sir Lewis Hamilton.

Hamiltons vroege carrière

De lange weg van de jonge Hamilton naar de Formule 1 begon toen hij op achtjarige leeftijd begon mee te doen aan Britse kartkampioenschappen en verschillende trofeeën won, waaronder het STEP-kartkampioenschap, Champions of the Future en de Super One Series.

De weg naar de F1 begon serieus vorm te krijgen toen Hamilton in 1998 op 13-jarige leeftijd de jongste coureur ooit werd die door een team werd gecontracteerd. Hij tekende voor het McLaren Driver Development Support-programma.

In hetzelfde jaar promoveerde hij naar Junior Intercontinental A-races en werd hij tweede overall in het McLaren Mercedes Champions of the Future-kampioenschap, waarna Hamilton in 1999 overstapte naar de Intercontinental A en het Italiaanse Industrials kampioenschap won.

In zijn voorlaatste jaar in de karts won Hamilton de Europese Formule A-serie en won hij alle vier de rondes, evenals het wereldbekerkampioenschap in Japan en de tweede ronde van de Italian Open.

De overstap naar het Formuleracen

In 2001 maakte Hamilton een einde aan zijn kartcarrière, en stapte over naar Formuleracen in de Britse Formule Renault Winter-series met Manor. In zijn eerste jaar werd hij hier zevende, om vervolgens in 2002 als derde te eindigen in de Formule Renault UK, en als vijfde in de Formule Renault 2000 Eurocup. Uiteindelijk domineerde hij in 2003 de Formule Renault UK, en won hij maar liefst tien races om vervolgens de titel te claimen.

Met nog genoeg punten over, koos Hamilton ervoor om de laatste twee races van het jaar te missen om zijn debuut in het Britse Formule 3-kampioenschap te maken. Deze beslissing zou echter noodlottig blijken te zijn, aangezien de coureur in de eerste race uitviel vanwege een lekke band en in de tweede race hard crashte met teamgenoot Tor Graves, waardoor hij in het ziekenhuis belandde.

Na de crash stapte hij over om nog steeds met Manor te racen in de Euroseries F3, waarbij hij won in zijn eerste race op het Norising-straatcircuit, met verdere overwinningen in de Bahrain F3 Superprix en de Macau F3 Grand Prix.

Nadat hij zijn potentie had bewezen, kreeg Hamilton eind 2004 de kans om voor het eerst een F1-bolide te testen bij McLaren.

Het jaar daarop wisselde de coureur van team om met ASM te racen in de Euroseries, waar hij de grid domineerde met 15 van de 20 raceoverwinningen, evenals de overwinning bij de Marlboro Masters of Formula 3 op Zandvoort.

De GP2-series

Ondanks zijn overweldigende succes bij de junioren, was Hamilton nog steeds op zoek naar een manier om een ​​stoeltje in de Formule 1 te krijgen. Om dichter bij de koningsklasse te komen, stapte Hamilton over naar de GP2 met ASM-zusterteam ART voor het seizoen van 2006.

Hamilton reed in de GP2-klasse met onder andere toekomstig titelrivaal Nico Rosberg, daarnaast nam de Brit het op tegen een lastige grid van toekomstige F1-coureurs, waaronder Nelson Piquet Jr en Timo Glock. Gevechten met Piquet Jr, vooral in de eerste rondes van het kampioenschap, zetten de toon voor het seizoen. Hamilton behaalde zijn eerste overwinning in de vijfde race op de Nürburgring, ondanks het feit dat hij een straf kreeg voor te hard rijden in de pitstraat. Hij won beide races dit weekend.

Verdere overwinningen in Monte Carlo en Silverstone kwamen, en Hamilton pakte de titel in vreemde omstandigheden tijdens de voorlaatste race van dat jaar op Monza, waar hij een bonuspunt kreeg voor de snelste ronde nadat Giorgi Pantano een penalty kreeg voor een gele vlag-overtreding.

Terwijl het succes bleef groeien, maakte de jonge Britse coureur zich op voor een overstap naar de koningsklasse van de autosport.

Hamiltons Formule 1-debuut bij McLaren

Nadat Hamilton in 2006 zijn juniorencarrière had afgesloten met de GP2-titel, bestormde Hamilton in 2007 de Formule 1-scene door zich aan te sluiten bij een van de grootste raceteams, McLaren, nadat er een stoel vrijkwam na het vertrek van Juan Pablo Montoya naar NASCAR en Kimi Raikkonen naar Ferrari. Hamilton kreeg concurrentie van Pedro de la Rosa voor het stoeltje bij McLaren, er was geen garantie dat de renstal zou kiezen voor een rookie om het stoeltje op te vullen, aangezien het team sinds 1993 geen seizoen is gestart met een onervaren coureur. Maar uiteindelijk was het Hamilton die het stoeltje kreeg, waarbij teambaas Ron Dennis uitlegde dat hij "al heel lang in de familie zat en dat hij de kans verdient."

Hamilton, teamgenoot van tweevoudig en verdedigend wereldkampioen Fernando Alonso, liet al snel zien dat hij bij de grootste namen op de grid hoorde. Hij stond direct op het podium bij zijn debuut en behaalde vier overwinningen in zijn rookie-seizoen in de F1. De overwinningen waren in onder meer Montreal en Indianapolis, Hamilton vestigde daarnaast ook een record voor de meeste podiumplaatsen op rij in een rookie-seizoen, met negen stuks na zijn eerste race.

De droomcombinatie zou slechts één seizoen duren, aangezien Alonso zijn contract aan het einde van het seizoen opzegde na talloze incidenten tussen de twee en verhoogde spanningen binnen het team.

De sprankelende start van Hamilton in de F1 bracht hem 12 punten voorsprong in het wereldkampioenschap, voordat Alonso begon terug te slaan. De relatie tussen het duo verzuurde door een reeks incidenten, waaronder Alonso die zijn teamgenoot in de pitstraat ophield nadat Hamilton teamorders leek te negeren. Hamilton liet de Spanjaard niet passeren tijdens de kwalificatie.

Ondertussen bleef Hamilton een gooi te doen naar de coureurstitel, tijdens de laatste paar races van het seizoen leek het erop dat hij de overhand had op zijn teamgenoot en Ferrari-rivaal Raikkonen.

Een reeks incidenten tijdens de laatste twee races, waaronder zijn uitvalbeurt bij de Chinese Grand Prix (hij gleed over het natte asfalt bij de ingang van de pits) en een probleem met zijn versnellingsbak in Brazilië. Dit kostte de coureur waardevolle punten.

Uiteindelijk misten beide McLaren-coureurs op ongelooflijke wijze de wereldtitel met één punt verschil op de kampioen van 2007, Raikkonen. Hamilton miste hierdoor de kans om de eerste coureur te zijn die in zijn rookie-jaar de wereldtitel te claimen.

			© Formula 1
	© Formula 1

''Is dat Glock?!''

Hamilton bleef indruk maken in 2008 met vijf overwinningen en tien podiumplaatsen. Wel kreeg hij enorm veel kritiek over zich heen, omdat hij werd beschuldigd van arrogantie en gevaarlijk rijgedrag.

In de laatste race van het seizoen zat Hamilton nog in de strijd om het kampioenschap met Felipe Massa van Ferrari. De McLaren-coureur begon de race met een voorsprong van zeven punten in het klassement, maar de race op Interlagos in Brazilië was een lastige, met wisselende weersomstandigheden.

Massa startte zijn thuisrace vanaf pole op een natte baan, met Hamilton startend als vierde. Massa won de race, wat betekende dat Hamilton een vijfde plaats nodig had om zijn eerste Formule 1-wereldtitel te behalen. Met lichte regen die viel, vond een ongelooflijke finish plaats.

Hamilton wist zijn weg langs Timo Glock te vinden in de laatste bocht van de laatste ronde, in de laatste race van het seizoen, om als vijfde over de eindstreep te komen. De Toyota-coureur kon geen grip vinden met zijn droogweerbanden op de natte baan. De vreugde in de Ferrari-garage, waar ze de wereldtitel al aan het vieren waren, sloeg al snel om in wanhoop toen Hamilton de jongste wereldkampioen van de sport werd, totdat Sebastian Vettel die eer in 2010 opeiste.

Met Brawn GP die de grid in 2009 bestormde, werd het een lastig jaar voor McLaren en voor Hamilton. De Britse renstal miste snelheid ten opzichte van het rivaliserende team, waardoor Hamilton slechts één overwinning kon verzilveren in het hele seizoen. Hij werd dit jaar vijfde achter de coureurs van Brawn en van Red Bull.

De Britse line-up samen met Button

Jenson Button was van 2010 tot 2012 de teamgenoot van Hamilton, maar McLaren zou de snelheid van Red Bull en Sebastian Vettel niet kunnen evenaren.

Toen de jonge Duitse coureur de komende seizoenen zijn eerste van vier wereldkampioenschappen won, had Hamilton een veel sterker seizoen dan het voorgaande jaar. Hij leidde het kampioenschap halverwege het seizoen na meerdere overwinningen, maar werd uiteindelijk vierde in het klassement.

Het volgende jaar bracht Hamilton nog meer problemen met zich mee, het hele jaar door had hij meerdere crashes en uitvalbeurten, en voor het eerst eindigde hij achter zijn teamgenoot in het klassement, ondanks het behalen van drie overwinningen.

In 2012 bevond McLaren zich opnieuw achter Vettel en Red Bull, met een aantal betrouwbaarheidsproblemen die hun campagne belemmerden.

Het einde van dat jaar zou een einde maken aan de langdurige relatie van Hamilton en het team, aangezien de coureur een verrassende aankondiging deed om de renstal te verlaten die hem als tiener had getekend en zich bij het rivaliserende Mercedes-fabrieksteam te voegen.

Hamilton verruilt McLaren voor Mercedes

In 2013 vervangt Hamilton de legendarische Michael Schumacher bij het team van Mercedes. Velen zagen het als een grote gok, gezien het gebrek aan succes van het team tot op dat moment, wierp de overstap niet meteen zijn vruchten af, aangezien Hamilton slechts één overwinning behaalde tijdens de Hongaarse Grand Prix.

Mercedes eindigde dat jaar als tweede in het kampioenschap en behaalde drie overwinningen, waarvan één voor Hamilton en twee voor teamgenoot Nico Rosberg, waarbij Hamilton in de loop van het seizoen zijn teamgenoot op het gebied van de puntentelling versloeg.

Die dagen zijn echter allang voorbij, met Hamilton die zes van de laatste zeven wereldtitels wint bij de Duitse renstal.

De gevechten met Rosberg

Sinds de introductie van turbo-hybride krachtbronnen in 2014 heeft Hamilton alle Formule 1-coureurstitels gewonnen, met uitzondering van 2016, toen hij door teamgenoot Nico Rosberg werd verslagen. In het seizoen van 2016 vochten de Mercedes-teamgenoten het hele jaar door, met Rosberg in het voordeel omdat zijn titelrivaal te kampen had met betrouwbaarheidsproblemen. Ondertussen had Mercedes een comfortabele voorsprong op de rest van de grid.

Het tweetal kwam meerdere keren met elkaar in botsing, waaronder een dramatische crash toen Hamilton zijn teamgenoot probeerde in te halen tijdens de Spaanse Grand Prix in Barcelona, ​​waardoor beide coureurs uit de race moesten. Hierdoor kon Max Verstappen zijn eerste overwinning claimen in zijn allereerste race voor Red Bull.

Rosberg schokte de F1-wereld toen hij na het winnen van de wereldtitel in 2016 aankondigde te stoppen, waarna Mercedes ervoor koos Williams-coureur Valtteri Bottas te contracteren als de nieuwe teamgenoot van Hamilton.

Ferrari en Vettel verhoogden in de druk op Mercedes in het kampioenschap, waarbij de Duitser de overwinning pakte bij de seizoensopener in Australië, terwijl Bottas zijn kwaliteiten liet zien door overwinningen te behalen in Rusland en Oostenrijk. Toch werd Hamilton wederom kampioen na een sterke tweede seizoenshelft.

Hamilton domineert

Mercedes bleef domineren in 2018 en 2019. Een aantal pogingen van Bottas om een gooi te doen naar de wereldtitel, sloeg Hamilton met gemak af.

Zoals de meeste coureurs, werd het seizoen van Hamilton in 2020 beïnvloed door de pandemie van het coronavirus. Hamilton zelf liep het virus op tijdens de Grand Prix van Sakhir in Bahrein, en moest een race uitzitten.

Ondanks een hernieuwde uitdaging van Red Bull en Max Verstappen, slaagde Hamilton er in om een zevende wereldkampioenschap veilig te stellen. Hiermee is hij samen met Michael Schumacher de coureur met de meeste wereldtitels. De coureur pakte meer dan de helft van de raceoverwinningen die in 2020 werden aangeboden, waaronder nog een Grand Prix-overwinning in zijn thuisrace, terwijl zijn band in de laatste ronde klapte en hij de auto met drie wielen over de streep moest brengen.

Het titelgevecht met Max Verstappen

Ferrari en Red Bull hebben de afgelopen seizoenen allebei Mercedes uitgedaagd voor overwinningen, maar Hamilton is erin geslaagd dominant te blijven. Ondertussen zet hij meerdere records in de Formule 1, waaronder de meeste overwinningen, de meeste polepositions en het hoogste aantal podiums.

In 2021 is Mercedes echter niet meer zo dominant als de voorgaande jaren. Vanaf de eerste race in Bahrein werd duidelijk dat Red Bull en Max Verstappen een bolide hebben die snel genoeg is voor een gooi naar de wereldtitel. Het seizoen van 2021 belooft een van de spannendste seizoenen te worden in de moderne geschiedenis van de Formule 1.

Verstappen en Hamilton wisselen om de overwinningen, waarvan de leiding in het kampioenschap meerdere keren wordt afgedragen aan één van de twee titelrivalen. Door een aantal crashes, waaronder een zware crash voor Verstappen in Silverstone en een crash op Monza waarbij beide coureurs uitvielen, werd de strijd om de titel steeds intenser.

De verschillen tussen Verstappen en Hamilton blijven klein en met het ingaan van de allerlaatste race staan de twee titelkandidaten gelijk in het aantal WK-punten. De Grand Prix van Abu Dhabi werd dus uiteindelijk de titelbeslisser, waarin Verstappen vanaf pole startte maar gelijk de leiding afdroeg aan Hamilton.

Vrijwel de hele race reed de zevenvoudig wereldkampioen aan de leiding, maar in ronde 53 werd de hele race op zijn kop gezet door een crash van Nicholas Latifi en een daaropvolgende safety car. Hamilton bleef buiten, terwijl Verstappen vers rubber onder zijn bolide kreeg. Met nog één ronde te gaan werd de race alsnog hervat, tot groot ergernis van Hamilton en Toto Wolff.

In deze laatste raceronde lukte het Verstappen om in bocht nummer 5 een inhaalactie uit te voeren, waardoor hij uiteindelijk de Grand Prix van Abu Dhabi, en dus het kampioenschap, won van Hamilton. Hiermee greep de Brit naast zijn achtste wereldtitel, waardoor hij in 2022 opnieuw een poging moet gaan doen om het record van Michael Schumacher te verbreken.

Een nieuwe uitdaging met Russell

Voor het seizoen van 2022 krijgt Hamilton naast de nieuwe Formule 1-reglementen een andere uitdaging voor zijn kiezen. Het jonge Britse talent George Russell volgt namelijk Bottas op en zal voor Mercedes gaan rijden. Hierdoor heeft Hamilton sterke interne concurrentie, al zullen de twee Britten gezamenlijk succes moeten brengen aan de Duitse renstal.

x
Interview Horner exclusief: Red Bull tast in het duister over impact van nieuwe F1-regels