Zo komt de donderdag als mediadag vanaf 2021 compleet te vervallen, zo weet Auto, Motor und Sport te melden. Het idee van een korter Grand Prix-weekend is in theorie dat de kalender gevuld kan worden met meer races, wat ongetwijfeld tegen het zere been is van velen. Omdat de mediasessies worden verplaatst naar de vrijdagochtend, worden de eerste twee vrije trainingen enkele uren opgeschoven. Tijdens Europese races zullen de eerste en tweede vrije training respectievelijk beginnen om 13:00- en 17:00 uur, beide sessies blijven anderhalf uur duren. De zaterdag en zondag blijven vooralsnog onaangetast. Een andere belangrijke reglementswijziging is dat vanaf de vrijdagochtend (het moment waarop de auto's technisch gekeurd worden) de parc fermé-regels van toepassing zijn. Dat betekent dat de teams nog voor aanvang van de vrije trainingen moeten bepalen met welke configuratie van de auto ze op zaterdag en zondag gaan rijden. Even twee vleugels evualeren om vervolgens de beste te kiezen is er niet meer bij. Het is de teams wel toegestaan om op die vrijdag nieuwe onderdelen te testen, zolang op zaterdagochtend maar weer wordt teruggegrepen naar de configuratie die op vrijdagochtend ter controle is aangeboden aan de stewards. In het geval van een crash dient het beschadigde onderdeel door een onderdeel van dezelfde specificatie vervangen te worden.
Meest gelezen