Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Formule 1 licht tipje van sluier op over F1-motoren 2026

De Formule 1-organisatie is in 2020 hard aan het werk om de toekomst van de sport vorm te geven. Zo werd eerder bekend dat de F1 in 2021 verder gaat met een budgetcap en dat de bolides er vanaf 2022 totaal anders zullen uitzien. Men is echter ook al hard aan het nadenken over de verre toekomst van de sport.

In 2026 zal de Formule 1 verder gaan met nieuwe motoren. Tot en met 2025 zullen de teams blijven rijden met de huidige V6 hybride-motoren, maar vanaf 2026 zullen de motorleveranciers een nieuwe power-unit klaar moeten hebben. Het is nog onduidelijk hoe de motoren van 2026 er precies uit zullen zien, maar techniek-leider van de FIA, Nicholas Tombazis, licht alvast een tipje van de sluier op. "Er komen vanuit de teams en motorleveranciers veel ideeën binnen over hoe de motoren van de toekomst eruit moeten komen te zien. In 2026 zullen we overstappen op een nieuwe power unit en deze zal goedkoper en nog groener moeten zijn. Tegelijkertijd is het wel belangrijk dat we kunnen blijven racen en dus zijn er ook gesprekken over het maximum olie-/brandstofverbruik van de motor. Zo hebben enkele teams voorgesteld om af te stappen van de huidige regels waarbij je bijvoorbeeld slechts een maximum aan olie per 100 kilometer mag verbruiken", aldus Tombazis tegenover Auto Motor und Sport . "Het voorstel vanuit die partijen is om te gaan werken met maximale afmetingen van bepaalde onderdelen, zoals de batterijen. Datzelfde zou gelden voor de afmetingen van de tank en olie-inhoud. Het is dan vervolgens aan de teams zelf om te bepalen hoeveel men per ronde zal verbruiken. Dat moet het leven van de FIA-stewards ook een stuk eenvoudiger maken." Eerder liet FIA-president Jean Todt al weten dat de nieuwe motoren een nieuwe besparing van circa 25 miljoen euro moeten opleveren voor de teams. De motorfabrikanten zullen in eerste instantie echter een nieuwe investering moeten doen om de motoren te ontwikkelen. Daarom is de budgetlimiet ook niet op de motoren en haar fabrikanten van toepassing. Is het nu een goed of tegenvallend seizoen voor Max Verstappen? Een ding is zeker: de wereldtitel is buiten beeld. Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen praten je bij in de nieuwste aflevering van de RacingNews365 F1-podcast.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal