Ingrijpend zullen de regels dit jaar niet veranderen, maar er zijn genoeg minder grote wijzigingen die interessant zijn om te belichten. RacingNews365 zet ze voor je op een rij.
Motoren
In 2020 zal elke coureur een extra motoronderdeel mogen gebruiken. Het maximale toegestane aantal MGU-K's is door de FIA namelijk opgeschroefd van twee naar drie.
De reden voor de invoering van deze regel was dat de Formule 1-kalender uit zijn voegen zou barsten en er in totaal 22 raceweekenden op het programma zouden staan. Dat aantal zal niet worden gehaald, maar mochten er meer dan veertien races worden verreden, dan zullen deze regels nog steeds gelden.
Mochten er tussen de twaalf en veertien races worden verreden, dan moeten de teams het met enkele motoronderdelen minder doen en als er elf of minder races worden verreden, nog minder. Hieronder zie je het totale overzicht van de toegestane hoeveelheid motoronderdelen.
Door toedoen van de coronacrisis mogen de motorleveranciers dit jaar minder upgrades doorvoeren. Vanaf 2021 slechts een enkele per seizoen, om zo kosten te besparen. In 2023 bevriest het helemaal.
Ook mogen de teams in 2020 minder aerodynamische tests uitvoeren en de motorleveranciers minder uren draaien op de testbank.
Maximaal toegestane motoronderdelen
Onderdeel | 2019 | 2020 (bij 14+ races) | 2020 (bij 12-14 races) | 2020 (bij 1-11 races) |
---|---|---|---|---|
ICE | 3 | 3 | 2 | 2 |
MGU-H | 3 | 3 | 2 | 2 |
Turbo | 3 | 3 | 2 | 2 |
MGU-K | 2 | 3 | 2 | 2 |
Batterij | 2 | 2 | 2 | 1 |
Control Electronics | 2 | 2 | 2 | 1 |
NIeuwe 'corona'regels
Vanwege de coronacrisis en de daaropvolgende ontstane situatie zijn er de afgelopen maanden ook weer enkele nieuwe regels ingevoerd. Deze zijn
vooral in het leven geroepen vanwege de financiële gevolgen van de coronacrisis, waardoor een boel teams aanzienlijk moeten bezuinigen om
te overleven.
De belangrijkste wijzigingen in de reglementen voor de periode 2020-2022:
- Het staat de FIA vrij om de kalender voor 2020 zonder toestemming van de teams aan te passen.
- In 2020 mogen de motorleverancier minder upgrades doorvoeren
- In 2020 mogen de teams minder aerodynamische tests uitvoeren en de motorleveranciers minder uren draaien op de testbank
- In 2021 wordt in grote lijnen met dezelfde bolides gereden als in 2020. Daarom wordt de ontwikkeling van sommige onderdelen dit jaar al bevroren. Middels een tokensysteem mogen enkele wijzigingen doorgevoerd worden.
- Vanaf 2021 mag er jaarlijks maar één motorupgrade worden geïntroduceerd, vanaf 2023 bevriest het reglement helemaal.
- Het budgetplafond voor 2021 wordt definitief verlaagd van 175- naar 145 miljoen dollar. Bij elke GP meer of minder dan 22 komt er een miljoen bij of gaat er een miljoen af. In 2022 en 2023 neemt het maximumbudget jaarlijks met 5 miljoen dollar af, tot 135 miljoen in 2023.
- Het aantal testuren die de F1-teams mogen draaien in de windtunnel wordt bepaald aan de hand van de uitslag in het constructeurskampioenschap. De nummer 1 krijgt aanzienlijk minder uren beschikbaar ten opzichte van de nummer laatst, in een poging om het veld dichterbij elkaar te krijgen.
Ook in de paddock zullen we andere beelden te zien krijgen dan we gewend zijn. Minder Formule 1-personeel, aangepaste start- en gridprocedures, mondkapjes, social distancing en een aangepaste ceremonie na de race. Ook zullen de luxueuze motorhomes voorlopig niet te zien zijn in de paddock.
Bandenkeuze
Het bandenkeuzeproces in de Formule 1 is dit seizoen omgegooid. Vanwege de coronacrisis en de daaruit voortvloeiende bomvolle racekalender is ervoor gekozen om voor elke race dezelfde hoeveelheid soorten banden mee te nemen.
Net als altijd krijgen de teams tijdens een raceweekend beschikking over dertien verschillende sets banden. Het verschil is echter dat de teams voor de rest van het seizoen niet meer mogen kiezen hoe ze deze dertien sets verdelen over zacht, medium of harde sets.
Tot dit jaar kon dat verschillen, waardoor het ene team bijvoorbeeld kon kiezen voor een agressieve strategie en meer zachte sets banden mee kon nemen dan de concurrentie. Nu is dat echter voor alle teams gelijk.
De Italiaanse bandenleverancier heeft al bekend gemaakt hoe deze dertien bandensets zullen worden onderverdeeld voor de rest van het seizoen. Elk team zal voor elke race namelijk acht sets zachte banden, drie sets medium banden en twee sets harde banden tot hun beschikking krijgen.
Minder strenge straffen
Voor bepaalde overtredingen, zoals het missen van de weegbrug en het maken van een valse start, zullen minder strenge straffen worden uitgedeeld door de wedstrijdleiding.
In 2019 kregen bijvoorbeeld Sergio Perez en Pierre Gasly een aanzienlijke straf voor het missen van de weegbrug tijdens een vrije training. Ze moesten daarop de race achteraan de grid beginnen. Vanaf 2020 zullen de coureurs zich moeten verantwoorden bij de stewards, die kunnen kiezen voor mildere straffen.
Kimi Raikkonen kreeg in Rusland bijvoorbeeld een drive through penalty nadat hij een valse start had gemaakt. Ook een stop and go penalty was in 2019 een mogelijkheid als straf voor een valse start. De valse start van Raikkonen was echter al straf genoeg, omdat hij daardoor terugviel naar de laatste plaats. Vanaf 2020 zal een valse start goed zijn voor een tijdstraf van 5 of 10 seconden.
Minder testdagen
Omdat de kalender in eerste instantie bomvol was (22 Grands Prix), werd er aan het begin van het seizoen slechts zes in plaats van acht dagen getest. Ook zijn de extra testdagen tijdens het seizoen afgeschaft. Aan het einde van het seizoen zal er na de laatste race wel een testdag worden georganiseerd, waarbij per team twee auto's op de baan mogen rijden. Daar moet ook verplicht een jonge coureur rijtijd krijgen.Brandstofcontrole
De FIA heeft eveneens besloten dat er in 2020 enkele nieuwe regels komen omtrent het testen en samplen van brandstof van de Formule 1-teams. Door deze regels hoopt de FIA ervoor te zorgen dat alle teams zich te allen tijde houden aan de richtlijnen omtrent brandstof.
Naar aanleiding van de het vermeende vals spel van Ferrari afgelopen seizoen, heeft men bepaald dat er een tweede fluel flow sensor geïnstalleerd moet worden. In maart 2020 werd daarop besloten dat vanwege de extra hardware het minimumgewicht van de auto's met één kilo is opgehoogd, van 745 kilo naar 746 kilo.
De finishvlag wordt weer leidend
Na het debacle tijdens de Grand Prix van Japan van 2019 - waar de race een ronde te vroeg werd afgevlagd, vanwege een fout in het systeem - heeft de FIA eveneens besloten om voor 2020 nieuwe regels omtrent de finishvlag in te voeren, of eigenlijk de huidige regel terug te draaien naar de oude regel.
In 2018 ging het tijdens de Canadese Grand Prix namelijk fout, toen de vlag een ronde te vroeg werd gezwaaid door een beroemdheid die de eer had gekregen. Vanwege die fout werd de laatste ronde van die race uit de geschiedenisboeken verwijderd en ging de tussenstand gedurende de voorlaatste doorkomst over start-finish als definitieve uitslag de boeken in.
Daarop werd besloten dat in 2019 de uitslag zou worden bepaald aan de hand van het finishsignaal op een elektronisch bord, zodat eventuele menselijke fouten zoals in 2018 niet leidend zouden zijn. Op Suzuka ging het echter fout het met het elektronische bord, dat door een systeemfout een ronde te vroeg de finishvlag toonde.
De FIA heeft daaropvolgend besloten om het zwaaien van de fysieke vlag weer leidend te laten zijn, net zoals het ook voor 2019 was.
Tekst gaat verder onder de foto
Meer rust voor engineers
Omdat de kalender werd uitgebreid, werd ook zogeheten curfew, de avondklok, voor het personeel van de teams verlengd van acht naar negen uur op de donderdag en vrijdagen van de raceweekenden. Het personeel heeft dus minimaal één uur langer rust tussen de dagen door. Vanwege de coronaregels en de bij behorende anderhalve meter regel wordt deze curfew nog een uur verlengd. Die regel maakt het werk namelijk slomer.
Coureurs hebben grotere invloed op start
Vanaf 2020 hebben de coureurs bij de start ongeveer 90 procent van de torque van de motor onder controle. Voorheen was dat minder.
Meerdere helmdesigns tijdens een seizoen
Eerder mochten de coureurs slechts een enkele keer per seizoen een speciaal helmdesign gebruiken tijdens een Grand Prix-weekend, maar die regels zijn nu versoepeld. Coureurs mogen zo vaak wisselen van design als ze willen. Check hier alle helmdesigns dit seizoen.
Nieuwe sharkfins
In 2017 maakten ze hun intrede, maar in 2018 verdwenen ze weer. Dit jaar komen de sharkfins terug, zij het op een minder opvallende manier. De teams moeten verplicht op de engine cover het nummer van de coureur tonen.
Wint Verstappen of een andere favoriet in Las Vegas? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer je inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!