Mercedes AMG F1 Duitsland

  • Mercedes
Als één van twee teams heeft Mercedes haar rijdersduo voor 2019 behouden: Valtteri Bottas en Lewis Hamilton zijn voor het derde achtereenvolgende jaar tot elkaar veroordeeld bij de Duitse stal.

Mercedes is, sinds het V6-motorreglement van kracht ging in 2014, het te kloppen team in de Formule 1. Dankzij Hamilton (vier keer) en Nico Rosberg werden sindsdien alle rijderstitels in de wacht geslepen, de teller staat na 2018 op vijf constructeurstitels uit de laatste vijf pogingen.

Kortstondig op het hoogste niveau

Mercedes kijkt de kat even uit de boom als de Formule 1 wordt opgericht, maar na vier seizoenen besluit het Duitse merk om ook in de koningsklasse te stappen. Niemand minder dan titelfavoriet Juan Manuel Fangio wordt aangetrokken om de Duitse titelzucht aan te voeren, ondersteuning krijgt hij van de Duitse rijders Karl Kling en Hans Hermann. Fangio is haast onverslaanbaar in de Mercedes en rijdt fluitend naar de titel van 1954.

Met de rappe Brit Stirling Moss aan boord lijkt Mercedes vanaf 1955 serieus geen strobreed meer in de weg te kunnen worden gelegd op jacht naar vele wereldtitels, maar feit is dat het Duitse merk aan het einde van het jaar de sport de rug al toekeert. Reden is een verschrikkelijk ongeval dat plaats heeft gevonden tijdens de 24 uur van Le Mans van dat seizoen. Mercedes-rijder Pierre Levegh en vele tientallen toeschouwers vinden de dood.

Flirten met de Formule 1

Helemaal weg is Mercedes eigenlijk nooit, al duurt het decennia voor er weer een Mercedes-ster op de startopstelling te bewonderen valt. Meermaals wordt er gefluisterd dat Das Haus terug wil keren in de koningsklasse - er zouden zelfs al complete ontwerpen op tafel liggen. De herintrede volgt pas in 1993, en dan ook nog eens niet als volwaardig autobouwer. Mercedes levert het team van Sauber, dat haar debuut maakt, motoren.

Nadien wordt de overstap ingezet richting McLaren. De samenwerking met de Britse stal blijkt bijzonder vruchtbaar: in 1998, 1999 en 2008 wordt de rijderstitel veroverd, in 1998 blijkt McLaren-Mercedes ook het beste team te zijn.

© Mercedes AMG F1

Terugkeer en dominantie

In 2010 is het zover: het allereerste Mercedes fabrieksteam sinds 1955 doet de Formule 1-grid aan. Met niemand minder dan recordkampioen Michael Schumacher achter het stuur en zijn veelbelovende, getalenteerde landgenoot Nico Rosberg in de tweede wagen moet het gebeuren. Mercedes heeft echter een gigantische achterstand wat betreft de ontwikkeling van haar wagen (wat in feite een Brawn van 2009 is) en moet 2010 compenseren.

Pas in 2012 kan Mercedes voor het eerst wedijveren met de groten van de Formule 1, al blijken Red Bull Racing en McLaren bij tijd en wijle net iets te groot. Als Schumacher vertrekt, Lewis Hamilton hem vervangt en er per 2014 nieuwe motorreglementen van kracht gaan, is de beer echter los. De Mercedes-V6 blijkt vele malen sneller en betrouwbaarder dan haar concurrentie en een dominante periode begint.

Vanaf 2014 tot en met 2018 wordt elke wereldtitel veroverd: de naam Mercedes wordt tienmaal bijgeschreven in de geschiedenisboeken, aangezien haar rijders vijf keer kampioen worden en het team zelf ook vijf titels scoort.

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen