De echte Formule 1-kenners weten natuurlijk dat Ford in het verleden zeer succesvol was in de Formule 1. In de jaren 60, 70 en 80 leverde de motorfabrikant de motor aan teams als Lotus, Tyrrell en Williams en werden er vele kampioenschappen (bij rijders en constructeurs) binnengehaald. Het laatste kunststukje van Ford dateert uit 1994. Michael Schumacher werd met Benetton (met een Ford-motor) wereldkampioen.
Ford staat nog altijd op de derde plek van motorfabrikanten die de meeste races hebben gewonnen in de Formule 1. Alleen Ferrari (244) en Mercedes (212) wonnen meer GP's dan Ford (176). Vanaf 2026 moeten nieuwe successen volgen als Ford de handen ineenslaat met Red Bull. Een samenwerking waar veel van wordt verwacht. "We werken erg goed samen met Red Bull. Ze zijn onze partner en onze focus ligt op winnen. Wij willen dat dat mogelijk is en hebben gezocht naar de beste partner", vertelt Ford performance directeur Mark Rushbrook tegen Motorsport.com.
Anderen bekeken ook:
In 2026 veranderen de reglementen voor onder meer het chassis en de motor van de Formule 1-wagens. Dit wordt gedaan om de sport aantrekkelijker te maken voor nieuwe motorfabrikanten en om de onderlinge verschillen tussen teams te verkleinen. De V6-motoren blijven, maar de MGU-H verdwijnt. Dit is een systeem in de motor dat verspilde warmte omzet naar elektrische energie. Om dit verlies op te vangen wordt de hybride-energie van de MGU-K vergroot naar 350 Kilowatt. Het vermogen van de auto's zou zo gelijk moeten blijven.
Voordat Red Bull in 2026 met de Ford/Red Bull Powertrains kan gaan strijden om de zeges, zal er de komende jaren nog flink wat werk verzet moeten worden, weet ook Rushbrook. "We hebben afgelopen jaar flink wat progressie geboekt, maar om in 2026 goed voorbereid op de grid te staan moet er nog heel wat gebeuren."
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!