Porpoising. Daar is het woord weer. Het fenomeen waarbij auto's op hoge snelheid over het asfalt stuiteren houdt de gemoederen bezig. Ergens de komende weken zullen er nieuwe regels voor 2023 worden bekrachtigd die ervoor zorgen dat het fenomeen wordt afgeremd en de veiligheid van de coureurs wordt gewaarborgd. De afgelopen races leken weinig tot geen teams of coureurs echter last te hebben van het fenomeen, maar eerder dit jaar was dat wel het geval. Het hoogtepunt kwam in Azerbeidzjan, op het hobbelige stratencircuit. Daar zagen we meerdere coureurs met een pijnlijke rug, zoals Lewis Hamilton, die na de race met de grootste moeite uit zijn auto klom.
Gasly laat MRI-scan maken
Een andere coureur die toegeeft enorm veel last te hebben gehad van zijn rug, is Pierre Gasly. De AlphaTauri-bolide moet zo dicht mogelijk op de grond zitten wil deze competitief zijn, maar dat verergert ook het fenomeen porpoising. In Azerbeidzjan werd de Fransman daarom tijdens de race helemaal door elkaar geschud. In gesprek met het Italiaanse Motorsport zegt Gasly de nieuwe regels die de FIA heeft opgesteld dan ook toe te juichen. "Ik denk dat het een noodzakelijke stap was. Het circuit in Azerbeidzjan was het slechtste van alle circuits waarop we tot nu toe hebben gereden, al was het voor mij ook niet een kwestie van pure porpoising." "Onze auto moet namelijk extreem laag zijn afgesteld om competitief te zijn en er zijn veel, heel veel hobbels op die baan", aldus de coureur uit de Red Bull-stal, die moet toegeven dat er zelfs een ziekenhuisbezoek aan te pas moest komen om te controleren of hij geen schade had opgelopen tijdens het raceweekend in de straten van Bakoe. "Het was echt zwaar voor mijn rug. Zo zwaar zelfs dat ik na het weekend een MRI moest laten doen om te controleren of alles in orde was met mijn ruggenwervels. In dit geval had het probleem zeker te maken met het type circuit", zo sluit hij af, in het midden latend of hij daadwerkelijk schade heeft opgelopen aan zijn rug.
Meest gelezen