Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Gefrustreerde Leclerc zweert trouw aan Ferrari

Charles Leclerc is bezig aan zijn vijfde seizoen voor Ferrari. Hij heeft echter niet lang mee kunnen strijden om de wereldtitel, terwijl hij die zo graag wil winnen in het rood. De laatste weken kwamen er wat geruchten op gang over eventuele gesprekken met Mercedes, maar de Monegask is duidelijk: ik wil winnen met Ferrari.

In gesprek met The Athletic bespreekt Charles Leclerc zijn lastige start van het Formule 1-seizoen. Daar waar hij bij de presentatie van de nieuwe Ferrari-bolide nog het doel uitsprak om te strijden voor de wereldtitel, werd al snel duidelijk dat dat er dit jaar (opnieuw) niet in zit. Leclerc wordt regelmatig in de steek gelaten door het materiaal van zijn team, dat simpelweg niet goed genoeg is. Hij werd al in verband gebracht met andere teams toen duidelijk werd dat het dit jaar wederom niet zou gaan lukken bij Ferrari, maar zelf zweert hij trouw aan het team uit Maranello. "Ik wil in het rood rijden. Ik wil winnen. Dat is duidelijk. Ik ben niet blij met de performance die we de laatste jaren hebben laten zien. Het is te inconsistent. Het is frustrerend. De verwachtingen voor dit jaar waren hooggespannen, maar uiteindelijk merken we dat we niet zo competitief zijn als we willen." Toch lijkt Leclerc wat begrip te hebben voor de situatie. "Als we terugkijken naar het begin van het jaar en ik het samen met teambaas Fred Vasseur analyseer, dan begrijpen we een aantal dingen beter. Ik heb nu een beter beeld van waarom we er zo voorstaan zoals we er nu voorstaan."

Druk

Zelf maakt Leclerc zo nu en dan ook onnodige fouten. In Miami nog twee keer. Is het de druk op zijn schouders, als Ferrari-coureur zijnde, die ervoor zorgt dat hij sneller de fout in gaat? Absoluut niet, benadrukt de meervoudig racewinnaar. Dat mag nooit een excuus zijn. Die druk hoort nou eenmaal bij Ferrari. Hij wijst op de laatste succesperiode van de Italianen, van 2000 tot en met 2004. "Toen Michael Schumacher en Jean Todt hier waren, wisten zij ook met de druk om te gaan, op briljante wijze. Daar kunnen we dus niet over klagen. Dat mag geen excuus zijn." "Dat is waarom het zo speciaal is om deel uit te maken van het Ferrari-team. De passie die er hier is, heeft geen enkel ander team. Dat is lastig om te managen in zware tijden, want dan komt er meer emotie bij kijken. Maar uiteindelijk is het Ferrari en zou ik dat voor geen goud veranderen."

Viaplay
x
Tech Speciale achtervleugel moet Verstappen aan zege helpen in Monaco