Toen Max Verstappen crashte op weg naar de startgrid, moest zijn Red Bull RB16 in allerijl gerepareerd worden. Men koos ervoor dat op de startopstelling te doen, maar dat zorgde voor logistieke problemen. De mannen met de kennis en kunde om de schade te beoordelen en te repareren, waren vanwege de strenge Covid 19-maatregelen niet allemaal welkom op de grid. Omdat social distancing ook in de Formule 1 hoogtij viert, is maar een aantal monteurs welkom op de startgrid in de aanloop naar de start van de race. Dat gezelschap bezit speciale toegangspassen. Die passen moesten binnen Red Bull snel van hand tot hand gaan, om alle gewenste personen richting de #33-bolide van Verstappen te sturen. "Niet alle monteurs waren bevoegd om op de startopstelling aanwezig te zijn of om daar te werken", zo legt teamadviseur Helmut Marko uit in gesprek met Auto, Motor und Sport . "We moesten onderling met toegangspassen schuiven. Onze röntgenspecialist bijvoorbeeld, die met zijn apparatuur de schade van de carbon fibre onderdelen moest opnemen, was daarvan afhankelijk." Marko zag uiteindelijk alles goedkeurend aan. Ja, Red Bull loopt achter ten opzichte van Mercedes, maar hier nam Marko zijn petje voor af: "We hebben zeker nog onze kwaliteiten. De jongens hebben met ongekende snelheid en precisie gewerkt. Elke handeling was spot on."
Meest gelezen