Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Ferrari

Goed nieuws voor Ferrari: FIA 'versoepelt' Formule 1-motorregels

Formule 1-teams krijgen meer mogelijkheden om hun betrouwbaarheidsproblemen op te lossen. De FIA heeft enkele veranderingen aan het motorreglement bekrachtigd.

Leclerc Canada
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB

Op woensdag kwam de World Motor Sport Council, het hoogste FIA-orgaan, bij elkaar in Parijs. Daar bekrachtigden zij enkele nieuwe (Formule 1-)regels. De belangrijkste veranderingen werden doorgevoerd op het gebied van de motoren, nadat er in de laatste maanden veel betrouwbaarheidsproblemen waren opgetreden in de Formule 1.

Zo mogen teams nu in het zogeheten parc fermé zonder straf motoronderdelen vervangen voor motoronderdelen van een nieuwe specificatie die al in de poule zaten. Voorheen leverde het installeren van een andere specificatie van een onderdeel meteen een straf op, maar vanaf heden is dat dus niet meer het geval.

Het is goed nieuws voor teams die al wat problemen hebben gehad, maar ook voor de teams die tijdens het seizoen nog nieuwe specificaties van bepaalde onderdelen hebben geïntroduceerd, of willen introduceren. De MGU-K, Energy Store en Control Electronics mogen namelijk nog tot 1 september doorontwikkeld worden.

Tijdelijke oplossing voor kleine motorproblemen

Een nieuw, ongebruikt motoronderdeel is overigens nog steeds 'strafbaar' als deze ervoor zorgt dat een team over het maximaal aantal toegestane componenten heengaat. Deze nieuwe regels gelden dus alleen voor motoronderdelen die van een andere specificatie zijn én die al eens eerder zijn gebruikt en dus al in de poule zitten.

Ferrari is daar een voorbeeld van. Zij hebben verschillende specificaties componenten in hun poule zitten, na verschillende problemen bij vooral Charles Leclerc. Al in het begin van het seizoen hebben zij namelijk nog een geüpdatete versie van de MGU-K geïntroduceerd. Zij kunnen in parc fermé dus een andere, al eerder gebruikte MGU-K installeren waar nodig, zonder dat dit straffen oplevert.

Tot slot is het vanaf heden ook toegestaan voor Formule 1-teams om 'tijdelijke reparaties' door te voeren aan de motor. Kleine euvels zouden zo mogelijk verholpen kunnen worden zonder dat daar een motorwissel voor nodig is. Volgens de passage hierover die aan de regels is toegevoegd, mag dit alleen als de problemen 'minimaal en lokaal' zijn. In dit geval mag er alleen een 'tijdelijke' oplossing worden gezocht. In dit geval betekent tijdelijk voor de rest van het seizoen. De FIA moet wel toestemming geven voor deze tijdelijke oplossing.

Ook interessant:

Na de zomerstop weten we of Verstappen kampioen wordt

Red Bull heeft momenteel de wind in de zeilen met zes Grand Prix-overwinningen op rij. Is daarmee de spanning uit het kampioenschap omdat de Oostenrijkse brigade afkoerst op weer een wereldtitel, of toch niet? Ruud Dimmers, Tom Coronel en Joris Mosterdijk vellen hun oordeel.

Forbidden

Weddenschappen Charles Leclerc

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Groot-Brittannië 2022 RN365 Nieuwsdossier

19 reacties

Viaplay
x
Interview Schumacher doet een boekje open over zijn familie: "Hun mentaliteit is geweldig"