Na het Formule 1-seizoen van 2021, het jaar waarin Max Verstappen zijn eerste wereldtitel behaalde, werd duidelijk dat het Oostenrijkse topteam de budgetcap heeft overschreden. Een zware straf volgde: Red Bull moest een miljoenenboete aftikken aan de FIA én kreeg 10% aftrek in de windtunnel- en testsimulaties. Een heel jaar lang.
De datum dat die straf inging, was 26 oktober 2022. De week is dus eindelijk aangebroken dat de straf verdwijnt voor Red Bull. Aankomende donderdag, 26 oktober 2023, mag het team van Max Verstappen en Red Bull weer 'op volle toeren' draaien wat betreft de simulaties in de windtunnel en de CFD-simulaties.
Nou ja, volle toeren... Er is nog altijd een reductie in windtunneltijd vanwege de plek van Red Bull in het F1-klassement. Hoe hoger het team eindigt in het klassement, hoe lager het aantal simulaties dat mag worden uitgevoerd. Dit wordt twee keer per jaar gemeten en voor Red Bull betekent dit al sinds 2022 (vanaf het moment dat ze P1 verkregen in het klassement) dat er maar op 70% gedraaid mag worden. Mercedes (P2) zit op 75%, Aston Martin (P3 tijdens het laatste meetmoment op 30 juni) op 80%, enzovoort.
Bij Red Bull was het de afgelopen 12 maanden echter slechts 63% vanwege de extra aftrek door de budgetcap-straf. Die straf is aankomende donderdag eindelijk voorbij, waardoor Red Bull weer een flink aantal meer simulaties mag draaien en zo de auto's voor 2024 en 2025 beter kan doorontwikkelen. Slecht nieuws voor de concurrentie? De tijd zal het leren.
Ook interessant:
Verstappen hoeft zich ondanks zijn moeizame zege geen zorgen te maken
Daar is 'ie weer! De nieuwste RN365 F1-podcast. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk. Veel om over na te praten. De moeizame zege van Max, de diskwalificaties van Lewis en Leclerc en nog veel meer. Beluister 'm hieronder of via je favoriete podcastplayer.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!