De lijst aan gridstraffen was na de vrijdag in België al allemachtig lang, en voorafgaand aan de derde vrije training werd er nog een lading aan extra motor- en versnellingsbakwissels aan toegevoegd, met wederom een lange lijst aan extra penalty's tot gevolg. Guanyu Zhou is de enige nieuwe naam op de lijst van coureurs die terug wordt gezet op de grid. Hij wisselde meerdere motoronderdelen, maar ook zijn volledige versnellingsbak. Voor de het wisselen van de behuizing daarvan en voor de motorwissel krijgt hij een straf. Hij start net als enkele andere coureurs 'achteraan'. 'Achteraan' staat in deze tussen haakjes, want met meerdere coureurs die achteraan moeten starten is de uitslag van de kwalificatie nog steeds voor een groot deel bepalend voor hoe de staart van de grid eruitziet. Zeker is echter dat ook Charles Leclerc nu volgens de letter van de wet achteraan start.
Leclerc ook definitief naar achteren gezet
De Ferrari-coureur wisselde immers nog eens vier motoronderdelen, te weten de verbrandingsmotor, de turbo, de MGU-H en de uitlaat. Dat is goed voor in één klap twintig extra plaatsen gridstaf. Eerder werd nog gedacht dat er een maas in de wet was, waardoor Leclerc toch niet helemaal achteraan hoefde te starten. De FIA legde echter na de derde vrije training uit dat alle gridstraffen van een coureur in één GP-weekend bij elkaar opgeteld worden en het totaal dan niet hoger dan 15 mag zijn. Is dat wel het geval, dan moet een coureur achteraan starten. Ook Mick Schumacher wisselde na eerdere wissels op vrijdag opnieuw meerdere onderdelen, waardoor hij naar de staart van de grid wordt verwezen. Ook Max Verstappen wisselt nóg een onderdeel, namelijk zijn CE (Control Electronics). Hij ontvangt hiervoor een extra gridstraf, maar stond sowieso al achteraan. Lando Norris, Valtteri Bottas en Esteban Ocon behoorden tot de coureurs die op vrijdag al diverse motoronderdelen wisselden, dus ook zij worden na de kwalificatie teruggezet op de grid. Dat brengt het totaal aan coureurs dat wordt teruggezet op zeven(!). Daarmee is de kans groot dat nagenoeg geen enkele coureur start op de positie waarop hij zich zaterdagmiddag zal kwalificeren.
Meest gelezen