Het drama begon op zaterdagavond, toen de wedstrijdleiding Grosjean drie plaatsen gridstraf gaf voor het hinderen van Lando Norris tijdens de kwalificatie. Zodoende werd P8 nog voor de start van de Grand Prix van Bahrein P11. Vanuit het middenveld vertrokken kreeg Grosjean het in de eerste bochtencombinatie na het doven van de lichten aan de stok met Lance Stroll, waardoor hij zijn wagen dusdanig beschadigde dat een puntenfinish onmogelijk werd. De als zesde gestarte Magnussen viel na een handjevol ronden pardoes terug naar achteren, om na 56 loodzware ronden op een waardeloze dertiende plaats over de meet te komen. Magnussen hield enkel Stroll en de onderpresterende wagens van Williams achter zich. Guenther Steiner, de flamboyante teambaas van Haas, wist na het treffen in Bahrein niet waar hij het moest zoeken. "We hebben werkelijk geen idee wat er gebeurde, letterlijk niet. Ik zou eigenlijk teneergeslagen moeten zijn, maar ik ben niet eens boos - ik sta gewoon versteld van onze wanprestatie. Na de sterke kwalificatie die we hadden is het een raadsel waarom we geen enkel punt hebben gescoord in de race. We hebben in de nacht van zaterdag op zondag ineens al ons tempo verloren. Het is erg raar om geen idee te hebben wat er aan de hand is." "De banden hebben we niet voor meer dan één enkel rondje aan de praat gekregen. Tenminste, daar lijkt het op. Ik zou niet meteen willen zeggen dat de banden het probleem zijn, daar moeten we de nodige data eerst voor analyseren. In 2017 hebben we het meer dan eens meegemaakt dat we met zijn allen naar en resultaat keken en dachten, 'woow, wat gebeurt hier nou?'. Gelukkig kunnen we vandaag (dinsdag) en morgen testen in Bahrein, al geeft dat natuurlijk geen enkele garantie om wat betreft het oplossen van dit probleem." Dankzij de zesde plaats die Magnussen in Australië scoorde heeft Haas nog steeds acht punten op de teller staan. Alfa Romeo en McLaren zijn echter langszij gekomen na de GP van Bahrein, Haas viel daardoor terug van P4 naar P6 in de tussenstand bij de constructeurs.
Meest gelezen