Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Haas F1 Team

Haas worstelt met hardnekkig probleem: "Denk niet dat we alles begrijpen"

Haas worstelde in 2023 met de Pirelli-banden. In de kwalificatie ging het geweldig, maar in de races sleet het rubber als een malle. Volgens de nieuwe teambaas Ayao Komatsu is het hardnekkige probleem nog niet verholpen.

Hulkenberg Las Vegas
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

2023 was niet het jaar van Haas. Het Amerikaanse team eindigde voor de tweede keer in drie jaar als laatste in het constructeurskampioenschap en scoorde maar twaalf luttele punten. Begin dit jaar nam het team ook nog eens afscheid van teambaas Guenther Steiner.

Wat vorig seizoen het grootste probleem was? De banden. Haas had ontzettend veel last van slijtage en kon daardoor goede startposities niet omzetten in sterke races. Ayao Komatsu, de nieuwe teambaas, stelt in gesprek met Autosport dat Haas nog steeds niet dé oplossing in huis heeft.

"Ik denk niet dat we alles begrijpen", stelt Komatsu. "Wel denk ik dat we een significant deel begrijpen, maar het enige bewijs krijg je als je een auto produceert die met het probleem om kan gaan. Ik vind het niet eerlijk om hier te zitten en te zeggen dat we het 100 procent begrijpen. Dat is niet zo."

"We moeten als één geheel bewegen"

Maar hoe kan het team de problemen op korte termijn wel oplossen? "Het is een probleem als we niet op een geïntegreerde manier werken en niet goed communiceren tussen de aerodynamische afdeling in Italië en de bandenafdeling in Engeland. Mijn focus ligt op het verbeteren van de werkcultuur. We moeten als één geheel bewegen."

Komatsu vindt dat het team niet te lang bij de problemen stil moet staan. "We hebben een serieus probleem met de auto. Dat moeten we accepteren, waarna we open moeten communiceren en discussiëren met alle relevante personen. En zelfs dan kan je niet voorkomen dat er vanuit bepaalde personen onenigheid zal ontstaan. Ik denk dat onenigheid gezond is zolang iedereen weet dat er een beslissing genomen moet worden."

"Dus iemand moet een beslissing nemen en dan volgen we dat pad. Dat is prima, maar we kunnen niet verbeteren als één groep denkt dat iets een probleem is en één persoon het prima vindt en daarna niet meer communiceert."

Mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen! Zet met een druk op de knop de F1-kalender in jouw telefoon.

Download nu de F1-kalender
Forbidden

Weddenschappen Haas

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

2 reacties

Viaplay
Pos. Coureur Punten
Pos. Team Punten
Volledige stand
x
LIVE Reacties na ijzersterke laatste testdag Verstappen