Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Haas F1 Team

Had de megacrash van Magnussen voorkomen kunnen worden? "Ja, we waren te laat"

Haas-teambaas Guenther Steiner geeft toe dat Kevin Magnussen misschien wat aan de late kant werd gewaarschuwd voor zijn oververhittende remmen, die uiteindelijk de aanleiding waren voor een enorme klapper.

Magnussen crash Mexico
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

"We hebben niets veranderd aan de auto na de crash", zo begint Haas-teambaas Guenther Steiner op donderdag in Brazilië zijn verhaal. Enkele dagen eerder vloog zijn coureur, Kevin Magnussen, namelijk verschrikkelijk hard de muur in tijdens de GP van Mexico. De reden? Zijn remmen waren oververhit, waardoor de ophanging oververhit raakte en afbrak.

"We moeten in het vervolg voorzichtiger zijn, zorgen dat we meer afremmen op de motor, of gewoon liften en coasten. Het was ongelukkig, want als de temperatuur oploopt, dan stoppen de sensoren door de hitte en dan weet je niet meer wat er precies gebeurt. Toen brak de ophanging."

"Zodra de ophanging ging, was het heel snel gebeurd. De remmen waren wat heet en plots waren alle sensoren kapot. Vervolgens brak de ophanging af..."

Haas te laat?

Slechts enkele momenten voor de zware crash deelde de engineer van Magnussen de coureur mede dat hij zijn remtemperaturen moest gaan managen. "Ja, dat was te laat", geeft de Italiaan toe. "Als je geen sensoren meer hebt, dan ga je meteen van het slechtst mogelijke scenario uit. In dit geval kwam dat scenario uit. We waren net wat te laat..."

"We hebben hiervan geleerd. Als de sensoren stuk gaan, dan is het te warm! Dat is best een goede waarschuwing", aldus de teambaas, die gelukkig ook goed nieuws heeft. De wagen van Magnussen was namelijk relatief makkelijk op te lappen.

"De auto is al klaar! Het chassis had slechts minimale schade, er moest alleen een onderdeel gelijmd worden, maar het chassis heeft het overleefd. De monteurs zijn goed voorbereid op dit soort situaties, zo lang je de reserveonderdelen maar beschikbaar hebt. Daarom heeft niemand bij het opbouwen van de wagens hier in Brazilië over moeten werken. Vandaag de dag zijn we echt een geoliede machine."

Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op twee tickets!

ABONNEER & WIN

Formule 1 GP Mexico 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen-regel FIA past omstreden regel aan in officiële reglementen