Voormalig Formule 1-wereldkampioen Mika Hakkinen weet maar al te goed hoe het is om aan de leiding van een Formule 1 Grand Prix te crashen. Hij schoof tijdens de GP van Italië in 1999 op knullige wijze van de baan, waarna hij in de bosjes in huilen uitbarstte (zoek het fragment vooral op op Youtube). De Fin refereert aan die schuiver als hij de de crash van Charles Leclerc in zijn column nabespreekt: "Ik heb diezelfde ervaring gehad en dat is een hele moeilijke ervaring. Je weet wat je zojuist hebt gedaan, namelijk de overwinning weggegooid en de verantwoordelijkheid daarvoor dien je te nemen." Hakkinen gaat in op wat Leclerc nu moet doen, al heeft hij in de gaten dat Leclerc dat zelf ook wel weet: "Hij gaf zelf direct aan dat hij op Imola en Paul Ricard 32 punten heeft weggegooid en dat hij zich dat niet kan veroorloven als hij Max Verstappen wil verslaan."
Heeft Leclerc nu wél een belangrijke troef achter de hand?
"Ferrari kampt daar bovenop echter ook met strategische- en betrouwbaarheidsproblemen, maar wat werkelijk belangrijk is, is dat Leclerc beseft dat hij over het talent én de auto beschikt om races mee te winnen. Hij moet de positieve punten in herinnering houden en elk weekend als een afzonderlijk evenement beschouwen. Dat is het enige dat je kan doen." Hakkinen merkt op dat Leclerc er binnen Ferrari op de baan mogelijk niet meer helemaal alleen voor staat. Waar hij eerst nog werd aangevallen door teamgenoot Carlos Sainz, lijkt de Spanjaard volgens Hakkinen nu meer en meer bereid om zich op te stellen als een echte teamplayer. "Eén heel positief aspect van het weekend was dat Carlos Charles hielp de poleposition te pakken door hem een slipstream te geven. Dat soort teamwork is cruciaal en nu Carlos momenteel zó goed rijdt, beschikt Charles over zeer sterke, capabele teamgenoot." Goed om te vermelden is echter wel dat Sainz wist dat hij een gridstraf aan zijn broek kreeg, dus hij had met een sleepje voor Leclerc sowieso weinig te verliezen.
Meest gelezen