Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hamilton en meerdere collega's nog niet zeker van F1-stoeltje 2024

Zeven Formule 1-coureurs naderen het einde van hun contract en kunnen in theorie na het komende seizoen hun stoeltje in de koningsklasse al kwijtraken.

In de Formule 1 kan het heel snel gaan bij de coureurs. Wie goed presteert kan een plekje verdienen bij een van de topteams, maar wie slecht presteert is zo weer weg uit de koningsklasse van de autosport. Met maar twintig plaatsen en honderden coureurs die azen op een stoeltje kan het F1-avontuur zo voorbij zijn. Na het tweede jaar met de nieuwe F1-regels komt er voor veel coureurs een einde aan het contract. Zeven coureurs kunnen na het komende seizoen contractueel vrij makkelijk vervangen worden. Wie moeten er vrezen voor hun stoeltje?

Hamilton en Russell

Natuurlijk zal Mercedes haar coureurs niet zomaar wegsturen. Lewis Hamilton en George Russell presteerden in 2022 goed en Toto Wolff maakt er geen geheim van dat Hamilton mag blijven, maar het kan snel gaan.

Magnussen, Tsunoda en De Vries

Kevin Magnussen kreeg voor zijn F1-comeback een tweejarig contract van Haas, dat na het seizoen van 2023 afloopt. Vorig jaar hoefde hij nog niet te vrezen voor zijn stoeltje. Zeker niet omdat teamgenoot Mick Schumacher het niet goed genoeg deed en aan het einde van het seizoen weg werd gestuurd. Dat is komend jaar wel anders: met Nico Hulkenberg naast Magnussen wordt de interne strijd een stuk competitiever. Datzelfde geldt voor Yuki Tsunoda. De jonge Japanner presteert met enkele hoogtepunten, maar ook de nodige dieptepunten bij AlphaTauri. Toch heeft zijn team het volle vertrouwen in hem. Nog wel. Komend jaar krijgt hij Nyck de Vries naast zich, wat een belangrijk referentiepunt wordt voor Tsunoda en voor AlphaTauri. Als De Vries veel beter blijkt te zijn, kan het snel afgelopen zijn. Aan de andere kant geldt dat voor De Vries natuurlijk ook. Vorig jaar in Italië imponeerde de Nederlander gigantisch met een droomdebuut als invaller. Hij scoorde punten in een Williams-bolide en kreeg al snel een stoeltje bij AlphaTauri aangeboden. Als hij het echter niet waar kan maken naast Tsunoda, dan is De Vries net zo snel weer weg.

Zhou en Sargeant

Guanyu Zhou heeft de complimenten gekregen van Alfa Romeo in zijn debuutjaar. De Chinese coureur scoorde punten in zijn openingsrace en liet zien dat hij echt niet alleen de sport in is gekomen door een flinke zak sponsorgeld, maar naast Valtteri Bottas moet hij zichzelf wel meer en meer gaan bewijzen. Vooral met een nieuwe teambaas in het spel kan het snel gaan. De nieuwe Alfa Romeo-leiding kan al snel andere plannen hebben. Datzelfde geldt voor Logan Sargeant. De Amerikaanse rookie mag het in 2023 proberen bij Williams, waar hij naast Alex Albon zal rijden. Van Sargeant wordt veel verwacht en voormalig teambaas Jost Capito schoof hem maar al te graag naar voren. Capito is echter weg, al heeft Sargeant wel weer het geluk dat er een Amerikaans investeringsbedrijf achter Williams zit. Toch is het heel simpel: presteer je niet en scoor je geen punten, dan ben je na een jaar zo weer weg.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"