Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hamilton is bandendiscussie zat: "We willen tot de limiet gaan"

In de afgelopen jaren is het rubber van Pirelli meermaals onderwerp van gesprek geweest. Waar de Italiaanse fabrikant, zeker in de eerste jaren van haar Formule 1-contract, haar best deed om de races wat spannender te maken, daar heeft het tegenwoordig veel geklaag te verwerken.

Eén van de notoire criticasters is regerend wereldkampioen en huidig WK-leider Lewis Hamilton. De 34-jarige Brit hoopt dat Pirelli snel banden levert waarmee hij en zijn collega-coureurs voluit kunnen gaan. Vooruitblikkend op de Grand Prix van Monaco beseft Hamilton zich in gesprek met onder meer RacingNews365 dat de zachtste band van Pirelli haar entree zal maken. "De banden zijn anno 2019 nogal hard, harder dan ze vorig jaar waren. Waarschijnlijk hebben ze zodoende een iets kleiner raamwerk waarin ze functioneren. Het was vorig jaar al erg lastig om de banden op temperatuur te krijgen, naar wat ik me kan herinneren was vooral Red Bull er goed in." "Dit jaar hebben we geen hypersofts in Monaco - volgens mij beschikken we over de supersoft, maar dan nog weer een slag harder. We moeten een band hebben die niet snel oververhit, iedereen roept dat al jaren. Het zou fijn zijn als we een band krijgen waarmee we tot de limiet kunnen gaan zonder dat deze te snel te warm wordt, waardoor we afstand moeten houden. Monaco kan interessant worden, maar vergeet niet dat inhalen lastig is - zeker met deze brede wagens." De zorgen die Hamilton uit lijken niet volledig terecht. Pirelli-baas Mario Isola liet namelijk kortgeleden nog weten juist meer strategische keuzes te verwachten. "De nieuwe C5-band, die we gaan gebruiken tijdens de Grands Prix van Monaco en Canada, heeft betere mechanische stabiliteit en kan in een groter strategisch raamwerk worden gebruikt. Natuurlijk moeten de komende races uitwijzen of dat inderdaad het geval is, maar de teams hebben in Abu Dhabi (na de Grand Prix van 2018) en de wintertestweken in Barcelona met deze nieuwe band gereden. Volgens mij kwamen ze niet al teveel moeilijkheden tegen", sprak de Italiaan. De Formule 1-coureurs beschikken in Monaco over de C3, de C4 en de C5-compound. Hamilton heeft persoonlijk gekozen voor tien sets van de zachtste band, de C5. Zijn Ferrari- en Red Bull-tegenstanders zijn radicaal gegaan: elk van de vier coureurs van die twee teams beschikt over liefst elf (!) setjes soft in Monaco.

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden