Tijdens het Formule 1 Grand Prix weekend in Spanje merkte Lewis Hamilton op dat Red Bull drie tienden won met de inzet van een flexiblele achtervleugel. Na het weekend kondigde de FIA aan de tests om de flexibiliteit te controleren aan te scherpen. Medio juni moeten de eerste stappen worden gezet met minder flexibele achtervleugels, maar wordt er nog een marge aangehouden. Pas in juli moeten de auto's helemaal conform de nieuwe reglementen zijn. Lewis Hamilton is van mening dat de FIA daarmee een te afwachtende houding aanneemt, waardoor Red Bull in zijn ogen een enorm voordeel geniet: "Die vleugel gaat Red Bull in Bakoe (weekend van 6 juni, red.) een voordeel van minstens zes tienden per ronde opleveren. Ik denk dat we meer druk op de FIA uit moeten oefenen om bepaalde zaken beter te controleren", zo roept de Mercedes-kampioen in gesprek met Sky Sports F1 . Maar het zijn dus niet alleen de 'bendy wings' waar Hamilton over valt: "Als je kijkt naar de afgelopen race, zag je dat alle teams hun bandenwarmers om de banden moesten houden in de kwalificatie. Het was Red Bull echter wél toegestaan de bandenwarmers te verwijderen. Ik denk dat we er zeker van moeten kunnen zijn dat de regels voor iedereen gelijk zijn." Hamilton snapt wel dat de teams de grenzen opzoeken, maar juist daarom roept hij de beleidsmakers op een tandje bij te zetten: "Je moet in gedachte houden dat die ontwerpers ware genieën zijn. Als je hen de ruimte geeft om te manoeuvreren, dan zullen ze ook daadwerkelijk manoeuvreren."
Meest gelezen