Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 Grand Prix Azerbeidzjan 2024

Hoe de megaklapper van Perez en Sainz tot stand kwam

Aan het einde van de Grand Prix van Azerbeidzjan ging het helemaal mis tussen Sergio Perez en Carlos Sainz. Maar wat gebeurde er precies en waarom bleef een straf uit?

De Grand Prix van Azerbeidzjan draaide uit op een spektakelstuk. Oscar Piastri, Charles Leclerc en Sergio Perez vochten een fel robbertje uit om de overwinning, waarna ook Carlos Sainz zich in de slotfase vooraan meldde. Wat volgde was een inhaalpoging van Perez om de tweede plaats over te nemen van Leclerc, al slaagde hij niet in die opzet. Leclerc remde nóg dieper in, waardoor ook Sainz zijn Ferrari langs Perez kon steken.

De Red Bull-coureur gaf zich echter niet zomaar gewonnen en zette zijn auto naast Sainz in bocht 2. De beide kemphanen begonnen zo naast elkaar aan het tweede rechte stuk, maar stonden luttele seconden later ineens in de muur. Wat was er toch gebeurd en wie was schuldig aan de megaklapper? 

Perez was daar op de radio alvast duidelijk over door Sainz een 'fucking idioot' te noemen. Sterker nog, de Mexicaan ging even verhaal halen bij zijn concurrent, om niet veel later toch harmonieus met Sainz naar de paddock te lopen. De stewards stelden een onderzoek in om een oordeel te vellen over de crash.

Bekijk hieronder de boordradio van Perez. De tekst gaat daarna verder.

Schuldige?

Uiteindelijk was het verdict duidelijk: het ging om een ongelukkige samenloop van omstandigheden en een straf was niet nodig, maar Sainz en Perez hadden wel meer kunnen doen om de crash te voorkomen. Sainz schoot lichtjes door in bocht 2 en verpestte zo zijn exit, waardoor Perez naast hem kon komen. En hoewel de beide coureurs hun stuur recht hielden, beschikte Perez over ruimte aan zijn linkerkant op het moment dat Sainz op natuurlijke wijze terug naar de racelijn wilde. Sainz hield op zijn beurt niet echt rekening met de auto naast hem.

De stewards zeiden er het volgende over: "Sainz en Perez maakten contact en crashten kort na bocht 2 in ronde 50. Het ging om een situatie waarin een kleine touché grote gevolgen had. De stewards hebben gekeken hoe het incident plaatsvond, niet wat de gevolgen waren. Sainz passeerde Perez na bocht 1 en zat er bij de apex van bocht 2 volledig voor. Met een slechte exit van Sainz trok Perez naar de binnenkant. Sainz meldde ook dat hij Perez aan zijn binnenkant zag."

Maar dan komt de aap uit de mouw. "Perez zat er iets achter en kon dus beter zien waar de auto's zich bevonden. Toen de auto's de muur aan de rechterkant naderden bij het uitkomen van bocht 2, waren ze ongeveer 1 meter van elkaar verwijderd. Vanaf dit punt en gedurende het hele incident stuurde geen van de coureurs onregelmatig, sterker nog, ze stuurden allebei heel neutraal."

Toch vindt de wedstrijdleiding dat Sainz en Perez er wel iets meer aan had kunnen doen. "De stewards controleerden de racelijn van de coureurs tijdens de voorgaande ronden. Sainz bevond zich op of dicht bij zijn normale racelijn, die een lichte hoek vormde vanaf de rechtermuur. Vanaf het uitkomen tot het punt van contact bewoog hij ongeveer een wagenbreedte verder van de muur. Perez bewoog ongeveer een halve autobreedte verder weg van dezelfde muur, meer parallel aan de rechtermuur. Het was dus duidelijk dat Sainz, terwijl hij voorop reed en het recht had om zijn lijn te rijden, iets bewoog in de richting van een auto die hij maar beperkt kon zien. Tegelijkertijd was er niets ongewoons aan de lijn van Perez, maar hij had meer kunnen doen om de auto te ontwijken die hij beter kon zien. Concluderend zien de stewards dit als een race-incident. Geen van de beide coureurs is echt schuldig."

Al met al ging het dus om een ongelukkige crash, zeker als je naar het kampioenschap kijkt. Sainz en Perez hadden Ferrari en Red Bull een dienst kunnen bewijzen, maar er gingen nu veel punten verloren. Het gevolg? McLaren nam de leiding in het constructeurskampioenschap over van Red Bull en verdedigt een voorsprong van 20 punten.

Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.

Abonneer & win

Praat mee!

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal