Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe de paniek toesloeg tijdens de dramatische thuisrace van Mercedes

De Grand Prix van Duitsland van 2019 wordt door velen geroemd als een waar spektakelstuk, maar voor Mercedes was het een weekend om heel snel te vergeten. Er werd fout op fout gestapeld, waardoor men met slechts twee punten huiswaarts keerde.

Het was een prachtig affiche. Mercedes vierde in Duitsland twee jubileums: Het was de 200ste Grand Prix van Mercedes als zelfstandig constructeur én de autosport bestond 125 jaar. Het was een mooie gelegenheid om voor de thuisrace de W10 in een bijzonder jasje te steken, evenals al het teampersoneel. Na afloop van het weekend deed Toto Wolff dat soort zaken nog net niet af als 'kolder', maar het was hem wel duidelijk dat men zich met de verkeerde zaken had beziggehouden. Op de zaterdag was er echter nog geen vuiltje aan de lucht. Lewis Hamilton pakte de poleposition, Valtteri Bottas sloot direct achter hem aan op P3. Een dag later maakten wisselende weersomstandigheden dat eenieder die het hoofd koel wist te houden kansrijk was voor een mooie klassering. Mercedes, het team dat strategisch in 2019 zeer weinig verkeerd deed, sloeg dat weekend de plank volledig mis: "We maakten een heleboel fouten", zo haalt strateeg James Vowles in herinnering in gesprek met Auto, Motor und Sport . Hoewel Vowles zichzelf heel veel kwalijk neemt, waren het vooral ook de coureurs die belangrijke steken lieten vallen. Het was Hamilton die in de laatste bocht zijn voorvleugel beschadigde en de pits binnenkwam, juist op het moment dat het team Bottas binnen had geroepen.

"We zagen aan de camera dat de 'verkeerde' auto binnenkwam. Het duurde acht seconden voordat we doorhadden dat we de banden die voor Valtteri bedoeld waren niet onder de auto van Hamilton moesten leggen, dat had sowieso direct een diskwalificatie betekend." Vervolgens stond Hamilton bijna een minuut stil, wachtend op de juiste banden die wél voor hem bestemd waren. Vowles steekt de hand in eigen boezem. "Ik had alleen maar om hoeven te kijken om te zien dat het veel te nat was voor de slicks die in eerste instantie gehaald werden. Had ik even om gekeken, dan had ik gezien dat we voor intermediates moesten gaan. Ook dat zorgde voor vertraging. Van buitenaf moet het er verschrikkelijk uit hebben gezien en geloof me maar, zo voelde het ook." Alles had alsnog goed uit kunnen pakken in de slotfase, want volgens Vowles maakte iedereen nog kans op de overwinning toen het tijd was om de droogweerbanden onder te laten leggen: "Dat was een kwestie van de pitstop op het juiste moment timen." "Op dat moment was mijn zelfvertrouwen compleet zoek na de eerdere fouten van die dag. Ik wist niet meer wat ik moest geloven. Op zo'n moment moet je de informatie snel verwerken en daarop inspelen. Ik ben er trots op dat Mercedes normaal gesproken goed is in dat soort zaken, omdat we kalm en rustig weten te blijven. Op de Hockenheimring maakten we echter flinke fouten en daardoor vielen we ver terug." Terwijl Hamilton met de negende plaats nog twee punten wist te vergaren, viel Bottas uit in de race. Op wat Vowles het 'beslissende moment' noemt, parkeerde Bottas zijn Mercedes op slicks in de muur. Max Verstappen won de race, ondanks een 360 graden-spin.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal