Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Mercedes

Hoe dit Mercedes-kopstuk zijn rol combineert met werk voor de FIA

Ron Meadows is een onmisbare link in het team van Mercedes en is als Sporting Director verantwoordelijk voor tal van zaken. RacingNews365 zat met hem om de tafel en sprak tevens over zijn werkzaamheden voor de FIA.

Ron Meadows podium
Interview
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Elke raceweekend neemt Ron Meadows plaats aan de pitmuur van Mercedes als één van de langstzittende medewerkers van 'team Brackley'. Begin jaren '00 werd hij naar Brackley gehaald door het team dat toen nog BAR heette en in alle gedaanten van het team is hij in dezelfde rol werkzaam gebleven. Bij Mercedes had hij zijn aandeel in de zeven coureurstitels en acht constructeurstitels.

Zijn rol als Sporting Director, hoewel op papier misschien hetzelfde gebleven, is in de loop der jaren wel wat veranderd, zo legt hij uit in een exclusief interview met RacingNews365. Hij is verantwoordelijk voor de reizende werknemers, als ook voor de operationele kant in de pitbox. Daarnaast is hij de link tussen het team en de FIA tijdens de raceweekenden: "Het is nu wat meer administratief, waar ik voorheen veel meer direct met de mensen werkte."

Vroeger nam ik ieders sollicitatie af, nu heb ik mensen die dat voor mij doen, waarna ik het laatste woord heb. In dat proces laat ik iedereen zijn eigen ding doen en daarbij soms ook zijn eigen fouten maken. Nu echter, zeker met de FIA, ligt er ontzettend veel administratief werk en met de budgetcap is dat de laatste 12 tot 24 maanden alleen maar meer geworden."

"En ook Covid19 speelt daar een rol in", vervolgt Meadows: "Eén iemand is daar fulltime mee bezig en die ziet er op toe dat alle puntjes op de i staan in een tijd dat het protocol bijna van week op week verandert."

Meadows stelde mede nieuwe F1-reglementen op

Naast zijn werk voor Mercedes is Meadows ook nauw betrokken bij het opstellen van de sportieve reglementen. Hij verleent zijn tijd en expertise aan de FIA, waarna de regels worden voorgelegd ter goedkeuring. Met het oog op de nieuwste reglementen sloten hij en enkele anderen zich zogezegd op, om vervolgens de zorgvuldig geformuleerde regels breed onder de teams en de Sporting Advisory Committee (SAC) ter evaluatie te verspreiden.

Hij zegt dat hij zijn werk voor Mercedes en de FIA goed weet te verdelen: "Dat zeg ik ook omdat de FIA in mijn ogen wat onderbemand is. Als je kijkt naar hoeveel artikelen er zijn en hoeveel puntjes er op i gezet dienen te worden... En dan moeten de reglementen ook nog eens ergens op slaan. Dat is een fulltime job."

En als de reglementen worden voorgelegd aan de genoemde partijen, kan dat weleens lastig zijn. Met de SAC, de FIA, de F1 en alle teams zit je al gauw aan een vergadering met veertig man, forse bijeenkomsten dus."

Gevraagd naar de huidige regels en of die doen waarvoor ze zijn opgesteld, geeft Meadows toe dat ze soms nog wat complex kunnen zijn en weinig ruimte laten voor flexibiliteit, maar ergens moet een grens worden getrokken.

"We zitten samen met enkele niet onverstandige mensen en we letten erop dat de regels niet enkel goed zijn voor bijvoorbeeld de langzame of de snelle teams, maar voor iedereen."

			© Mercedes
	© Mercedes

En hoe zit het met de mensen die op de regels toezien?

Onlangs is er na de controversiële seizoensfinale van 2021 het nodige veranderd aan de structuur van de wedstrijdleiding. Michael Masi werd vervangen door twee nieuwe wedstrijdleiders, die bovendien worden bijgestaan door een senior adviseur, Herbie Blash. Daarnaast heeft Virtual Race Control zijn intrede gedaan als ondersteunend controle-orgaan voor de wedstrijdleiding.

Meadows echter zou graag nog een andere aanpassing aan de bestaande regels zien: "Ik zou graag werken met een vaste groep stewards. Ik snap wel waarom de FIA dat niet wil, omdat het risico bestaat dat ze te dichtbij de teams en coureurs komen te staan. Maar soms is het misschien beter om te weten wat je in huis hebt."

Gevraagd naar hoe hij verwacht dat het zal lopen met de nieuwe wedstrijdleiders Edoaro Freitas en Niels Wittich, spreekt hij zijn vertrouwen in hen uit: "We hebben in het verleden gezien dat bepaalde beslissingen uiteenlopen, maar dat heb je met mensenwerk."

"We hebben allemaal onze eigen kijk op besluiten, dus ik denk dat we moeten afwachten hoe het zal gaan. Ik denk echter dat zolang de zaken zwart-wit zijn, wat ze meestal ook zijn, het wel goed zit."

Interviews RN365 Nieuwsdossier

16 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Uitslag kwalificatie Formule 1 GP Spanje 2022