Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Toto Wolff

Hoe Hamilton een late Verstappen-aanval op Silverstone wist te voorkomen

Lewis Hamilton wist de Grand Prix van Groot-Brittannië op zijn naam te schrijven, maar de race hoefde niet heel veel langer te duren, of Max Verstappen was er met de zege vandoor gegaan. Mercedes-teambaas Toto Wolff legt nu uit waardoor Hamilton de zege naar zich toe kon trekken.

Hamilton race Silverstone
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Hij moest er een hele tijd op wachten, maar op Silverstone wist Lewis Hamilton eindelijk weer wat winnen is. De laatste overwinning voor de triomfptocht op zijn thuiscircuit was de Grand Prix van Saoedi-Arabië in 2021, ruim tweeënhalf jaar geleden. Hamilton deed eigenlijk alles goed op het iconische circuit en wist zo de zege naar zich toe te trekken.

Maar waar maakte Mercedes dan het verschil? Volgens Toto Wolff, de teambaas van Mercedes, is dat toe te schrijven aan één factor: de bandenslijtage. De Oostenrijker gaat in op de bandenkeuze voor de laatste stint, waar er van de intermediates naar de slicks werd gewisseld. "We hadden geen mediums, dus dat was heel simpel voor ons. En we geloofden er niet in dat de harde band de juiste was. Achteraf gezien zou de juiste volgorde de mediums, dan de harde banden en daarna de zachte banden zijn. Dat zou het snelste zijn geweest", zo vertelt Wolff tegenover onder meer RacingNews365.

"Maar we hebben het uiteindelijk op het einde gered. Ik denk dat onze bandenslijtage in vergelijking met de McLarens goed was en dat stelde de overwinning veilig." Het was echter Max Verstappen die achter Hamilton als tweede finishte. De drievoudig wereldkampioen stond op de harde banden en zette zijn inhaalrace te laat in om nog serieus mee te kunnen vechten voor de overwinning. Het gat naar Hamilton was op de finishlijn een kleine anderhalve seconde.

De communicatie tussen de pitmuur en Hamilton ook van groot belang om de zege veilig te stellen, zo vertelt Wolff. "Ik denk dat de communicatie met de coureur tijdens de race erg goed was. We hielden het radiokanaal een tijdje open en bleven met elkaar de voors en tegens bespreken (om te switchen naar de slicks, red.). We hielden de verschillen in de gaten en op een gegeven moment zei de strategist: we geloven dat het crossover-moment er nu is. En ze hadden gelijk, dat was het perfecte moment om het te doen", zo sluit Wolff af.

Ook interessant:

Moet Verstappen Perez nog wel als Red Bull-teamgenoot willen?

In een weekend dat weer uiterst moeizaam verliep voor Red Bull, was het toch weer Max Verstappen die de kastanjes uit het vuur haalde voor de brigade uit Milton Keynes. En Sergio Perez? Tsja...

Bekijk je de podcast liever op YouTube? Klik dan hier.

Praat mee!

Viaplay
x
Vertrekt Renault? 'Alpine en Briatore neigen steeds meer naar Mercedes-deal'