Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan GP Japan

Start race
11 d 19:54:45
Kwali. Kwalificatie
Race Race
Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Ferrari

Hoe Hamilton en Ferrari direct revanche namen in China

Ferrari heeft het in China veel beter voor elkaar dan in Australië, getuige de zege van Lewis Hamilton in de sprintrace. Paolo Filisetti, technisch expert van RacingNews365, legt uit hoe de Scuderia dat heeft bewerkstelligd.

Hamilton China sprint win
Tech
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De poleposition en zege van Lewis Hamilton in de sprintrace smaken ongetwijfeld zoet bij Ferrari. In Australië waren alleen de prestaties tijdens de tweede vrije training representatief, waarna nu bleek dat de SF-25 veel beter tot zijn recht komt op het Shanghai International Circuit, dat in augustus opnieuw werd geasfalteerd. De nieuwe asfaltlaag levert voorlopig veel meer grip op.

Ferrari komt niet alleen beter voor de dag door een toename in mechanische grip, hoewel die aanpassing wel een tegenwicht vormt ten opzichte van de aerodynamische belasting van McLaren. Voor Ferrari is het tevens voordelig dat de banden makkelijker in een goed werkvenster komen door de toename van grip. Bovendien heeft het team de auto nauwkeurig afgesteld op dynamisch niveau, iets wat zorgvuldig is voorbereid in de simulator én werd gebaseerd op een zorgvuldige analyse van de data uit Australië. 

Op een traditioneel circuit zoals China, waar langzame en snelle bochten elkaar afwisselen, komt het centrale aspect van de SF-25 goed tot uiting. Dat gaat dan over de voorwielophanging op basis van het pull rod-ontwerp. De coureurs moeten er nog aan wennen en de afstelling kan nog niet direct worden bepaald, maar het is wel cruciaal voor een optimale balans van de auto en vooral voor consistent gedrag van de voor- en achteras op het circuit. 

In Shanghai bleek dat Ferrari het onderstuur onder controle heeft gekregen, al treedt er nog wel overstuur op bij het uitkomen van de bochten. Dat kan de slijtage van de achterbanden beïnvloeden in de race, al is dat niet het belangrijkste aspect op dit circuit. Over het algemeen wordt er namelijk vanuit gegaan dat de voorbanden meer slijten dan de achterbanden.

Hoewel de overwinning van Hamilton niet meteen betekent dat alle problemen van de auto volledig zijn opgelost, blijkt wel dat de SF-25 zeer goed presteert in de tweede en derde sector. Dat wijst erop dat Ferrari, net als McLaren, de banden goed in leven kan houden gedurende een ronde. McLaren toonde dat tijdens de sprintrace maar weer eens aan met Oscar Piastri, die Max Verstappen inhaalde en naar de tweede plaats reed. De sprintrace bevestigde uiteindelijk de positieve signalen van Ferrari, dat waarschijnlijk niet voor negatieve verrassingen komt te staan voor de race op zondag.

Praat mee!

x
Lawson Red Bull onthult grote aanpassingen voor Lawson