Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe Ferrari afgelopen weekend al met haar hoofd bij het volgend jaar verslaan van Red Bull was

De Formule 1 Grand Prix van Abu Dhabi was niet alleen de laatste race van het wereldkampioenschap, het was tevens de laatste kans om óp de baan eventuele oplossingen voor 2023 uit te proberen. Ferrari maakte daar gretig gebruik van.

Het is zelfs gemeengoed om in de eerste vrije training de auto's in te zetten als heuse, mobiele laboratoria. Ferrari voerde afgelopen vrijdag een belangrijke test uit met het oog op het vergaren van data, getuige ook de aerodynamische meetapparatuur die achter de achterwielen werd geplaatst. Het doel was om de druk van de lucht die achter de diffuser vandaan komt achter de achterwielen te meten. De gedeelte van de vloer net voor de achterwielen was namelijk geüpdatet (zie vergelijkende illustratie hieronder), met als doel om de turbulentie in de ruimte tussen achterwielen en de diffuser op een andere manier te beteugelen. Dat betrof geen radicale veranderingen, maar als ze goed werden geïmplementeerd konden ze wel maken dat de vloer meer downforce genereert en tegelijkertijd de drag vermindert. Die update werd ook geïnstalleerd op de auto van Charles Leclerc. Als de resultaten Ferrari tevreden stemden, kan het zomaar terugkeren op de auto van 2023.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi