Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe Honda met vele gridstraffen de basis legde voor het Verstappen-succes

Een Japanse autofabrikant gaat in zee met een Oostenrijkse energiedrankjesfabrikant dat een Formule 1-team runt. Een merkwaardige combinatie, zou je kunnen stellen. Toch blijkt die merkwaardige combinatie de sleutel tot succes. AlphaTauri-teambaas Franz Tost blikt vol verwondering terug op de samenwerking tussen zijn team en Honda.

Franz Tost werd onlangs uitgenodigd voor een interview bij Honda Racing Global, dat via het YouTube-kanaal van de Japanse motorleverancier werd gepubliceerd. In het interview legt de Oostenrijker uit hoe de collaboratie tot stand kwam, waarom hij vanaf moment één 100 procent geloofde in de samenwerking en wat de succesfactor is in de relatie Red Bull/Honda. "Ik ken Honda nu al vele, vele jaren", trapt Tost af. "Toen Ralf Schumacher Formule Nippon reed, woonde ik een jaar in Japan. In die tijd ontmoette ik heel veel Honda-mensen en zij gaven me een goede indruk. Iedereen weet dat Honda een fantastisch verleden heeft in de geschiedenis van de Formule 1. Ze hebben races en kampioenschappen gewonnen."

'Een partnerschap met Honda gaat je team grote problemen brengen'

Tost vervolgt zijn verhaal. De F1-veteraan vertelt dat de belabberde relatie die Honda had met McLaren gedurende het begin van het hybride-tijdperk hem aan het hart ging. "Ik heb altijd contact gehouden met Honda, ook in 2014. Ik kon gewoon niet geloven dat ze niet in staat waren om een krachtbron te bouwen die F1-waardig was. Ze hadden het erg moeilijk met McLaren. Toch was ik ervan overtuigd dat je, middels een sterke samenwerking, kunt winnen met Honda. Toen we in 2017 meldden dat we met Honda in zee gingen, geloofden veel mensen in de paddock mij niet. 'Hoe kun je nu besluiten om met dit bedrijf samen te werken? Dit gaat je team grote problemen brengen!'" De teambaas van Yuki Tsunoda en Daniel Ricciardo bleef bij zijn standpunt: "Ik zei gewoon tegen ze: 'Stel me deze vraag nog maar eens over vijf jaar.'" In 2017 startte Honda met het bouwen van de 2018-motor voor Toro Rosso (nu: AlphaTauri). Vanaf 2018 reed Toro Rosso met de Aziatische krachtbron, in 2019 volgde moederteam Red Bull.

"Misschien winnen we ooit zelfs wel een kampioenschap"

"We hebben vanaf het eerste moment een fantastische samenwerking met Honda. We hebben een heel zakelijke, maar ook heel open relatie. Er was direct een corporatieve samenwerking tussen Honda en Toro Rosso. Engineers gingen naar Sakura (Japan, red.) om de Honda-fabriek te bezoeken en vice versa. Ik beloofde de Honda-president van destijds dat ze races zouden gaan winnen met Red Bull en misschien zelfs wel een kampioenschap." De goede communicatie tussen beide partijen leidde vervolgens tot tientallen overwinningen en meerdere kampioenschappen. Tost: "En nu winnen ze (weer) het kampioenschap. Ik heb altijd gedacht dat Honda één van de beste motorleveranciers is om aan je zijde te hebben. Ik verwachtte dan ook heel van hen. En nu wordt bevestigd dat de formule Red Bull/Honda zeer succesvol is." Tekst gaat verder onder afbeelding.

Proefkonijn Toro Rosso

In het eerste seizoen dat Toro Rosso met een Honda-krachtbron reed, werd het team uit Faenza geregeld als proefkonijn gebruikt. Dat om de kinderziektes die de hybridemotor kende tijdens de samenwerking met McLaren de wereld uit te helpen én de performance te optimaliseren, zo vertelt Tost. "Honda zette destijds tijdens de winterperiode al flinke stappen. Maar we wisten dat als we races wilden winnen met Red Bull, de krachtbron het hele jaar doorontwikkeld moest worden." Tost hakte de knoop door en offerde zusterteam Toro Rosso meermaals op voor het grote Red Bull. "Ik zei tegen Honda: 'breng alsjeblieft elke race een nieuwe specificatie, een nieuwe upgrade. Het maakt niet uit of we achteraan moeten beginnen.' En daar gingen we. We kregen onderhand iedere race een nieuwe krachtbron." In de slotfase van het jaar kregen de Toro Rosso-coureurs inderdaad om de haverklap straffen. Zoals tijdens de GP van de VS. Pierre Gasly en Brendon Hartley moesten respectievelijk 35 en 40 plekken achteruit op de startgrid. "De hoge ontwikkelingssnelheid maakte het echter mogelijk om Red Bull en Toro Rosso in 2019 en 2020 te voorzien van een sterke power unit. Dat was de basis. De engineers uit Sakura hebben heel, heel, heel goed werk geleverd", aldus de Oostenrijker.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris