Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site (Plus)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Premium)
  • En nog veel meer…
Ontdek de mogelijkheden
Charles Leclerc

Hoe Leclerc op slinkse wijze Verstappen drie keer op rij terug wist te pakken

De Formule 1-fans werden tijdens de GP van Bahrein getrakteerd op een spannend duel tussen Charles Leclerc en Max Verstappen. De Ferrari-coureur won keer op keer en legt uit welke tactiek hij volgde.

Verstappen Leclerc Bahrain
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Contentpool

Charles Leclerc kijkt terug op een geslaagde Grand Prix van Bahrein, waarin hij maximaal scoorde en de regerend wereldkampioen, Max Verstappen, kon aftroeven tijdens een rondenlang gevecht. Uiteindelijk viel de Red Bull-coureur uit door problemen met zijn bolide, maar gedurende de race was het regelmatig spannend.

Een aantal keer kon Verstappen de leiding overnemen van Leclerc, maar dit duurde nooit erg lang. Het ging precies volgens het tactische spel dat de Ferrari-rijder had uitgestippeld. "Ik hoefde hem alleen maar te volgen richting bocht twee omdat ik dan altijd maar één bocht achter zou liggen", aldus de winnaar van de race tegen onder meer RacingNews365.

"Daarna kon ik Max weer inhalen bij bocht vier, al was dat wel lastig." Leclerc maakte dankbaar gebruik van de eerste twee DRS-zones op het Bahrein International Circuit. Verstappen kon zijn concurrent inhalen op het lange rechte stuk, maar daarna kon Leclerc met DRS de leiding in de wedstrijd weer overnemen.

Gevecht tussen Verstappen en Leclerc was 'hard'

Leclerc bestempelt het gevecht tussen hem en Verstappen als 'op de limiet' en 'hard racen', maar benadrukt dat er altijd wederzijds respect is geweest. "We gaven elkaar altijd de ruimte, wat natuurlijk erg fijn is. Hem volgen richting bocht twee ging eigenlijk wat beter dan ik had verwacht, dat hielp ook mee. Het was verder allemaal erg close."

De tactiek van Leclerc om Verstappen de leiding te 'geven' na het lange rechte stuk richting bocht één werkte door telkens nét wat eerder te remmen. Daardoor lag Verstappen voor bij het meetpunt voor de tweede DRS en kon Leclerc met DRS de Nederlander terugpakken. "Ik probeerde steeds wat eerder te remmen richting bocht één, daarna kreeg ik DRS. Dat plan slaagde drie keer op rij!"

"Uiteindelijk kon ik de leiding behouden, maar ik had wel last van wat problemen met mijn batterij en het managen van de energie. Na die derde ronde (in gevecht, red.) werd het window wat gunstiger en kon ik weer pushen. Toen kreeg ik ook wat marge om de race te winnen", aldus de WK-leider na race één van de 2022-kalender.

Ook interessant:

Verstappen en Red Bull lopen nu al achter de feiten aan

Max Verstappen kende een dramatische seizoensstart, net als Red Bull. Hoe kon het zo fout gaan en wat kan het team nu doen? Viaplay-expert Tom Coronel, F1-kenner Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk bespreken het in de nieuwste RN365 Formule 1-podcast, die hieronder te beluisteren is.

Mis niets van het F1-seizoen 2023 en zet de F1-kalender eenvoudig op jouw smartphone of PC

Download nu de F1-kalender
Forbidden

Weddenschappen Charles Leclerc

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Bahrein 2022 RN365 Nieuwsdossier

25 reacties

RN365 Special
'Red Bull-topontwerper Newey verrast met nieuwe bolide Verstappen'

De RB19 van Max Verstappen en Sergio Perez wordt op 3 februari onthuld. Red Bull heeft deze winter niet stilgezeten en de nieuwe bolide zal een maximale evolutie zijn van de RB18 waarmee Verstappen vorig jaar kampioen werd, zo schrijft onze technisch F1-analist Paolo Filisetti.

Lees meer
Viaplay
x
Live De onthulling van de nieuwe F1-bolide van Alfa Romeo