Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Charles Leclerc

Hoe Leclerc op slinkse wijze Verstappen drie keer op rij terug wist te pakken

De Formule 1-fans werden tijdens de GP van Bahrein getrakteerd op een spannend duel tussen Charles Leclerc en Max Verstappen. De Ferrari-coureur won keer op keer en legt uit welke tactiek hij volgde.

Verstappen Leclerc Bahrain
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Contentpool

Charles Leclerc kijkt terug op een geslaagde Grand Prix van Bahrein, waarin hij maximaal scoorde en de regerend wereldkampioen, Max Verstappen, kon aftroeven tijdens een rondenlang gevecht. Uiteindelijk viel de Red Bull-coureur uit door problemen met zijn bolide, maar gedurende de race was het regelmatig spannend.

Een aantal keer kon Verstappen de leiding overnemen van Leclerc, maar dit duurde nooit erg lang. Het ging precies volgens het tactische spel dat de Ferrari-rijder had uitgestippeld. "Ik hoefde hem alleen maar te volgen richting bocht twee omdat ik dan altijd maar één bocht achter zou liggen", aldus de winnaar van de race tegen onder meer RacingNews365.

"Daarna kon ik Max weer inhalen bij bocht vier, al was dat wel lastig." Leclerc maakte dankbaar gebruik van de eerste twee DRS-zones op het Bahrein International Circuit. Verstappen kon zijn concurrent inhalen op het lange rechte stuk, maar daarna kon Leclerc met DRS de leiding in de wedstrijd weer overnemen.

Gevecht tussen Verstappen en Leclerc was 'hard'

Leclerc bestempelt het gevecht tussen hem en Verstappen als 'op de limiet' en 'hard racen', maar benadrukt dat er altijd wederzijds respect is geweest. "We gaven elkaar altijd de ruimte, wat natuurlijk erg fijn is. Hem volgen richting bocht twee ging eigenlijk wat beter dan ik had verwacht, dat hielp ook mee. Het was verder allemaal erg close."

De tactiek van Leclerc om Verstappen de leiding te 'geven' na het lange rechte stuk richting bocht één werkte door telkens nét wat eerder te remmen. Daardoor lag Verstappen voor bij het meetpunt voor de tweede DRS en kon Leclerc met DRS de Nederlander terugpakken. "Ik probeerde steeds wat eerder te remmen richting bocht één, daarna kreeg ik DRS. Dat plan slaagde drie keer op rij!"

"Uiteindelijk kon ik de leiding behouden, maar ik had wel last van wat problemen met mijn batterij en het managen van de energie. Na die derde ronde (in gevecht, red.) werd het window wat gunstiger en kon ik weer pushen. Toen kreeg ik ook wat marge om de race te winnen", aldus de WK-leider na race één van de 2022-kalender.

Ook interessant:

Verstappen en Red Bull lopen nu al achter de feiten aan

Max Verstappen kende een dramatische seizoensstart, net als Red Bull. Hoe kon het zo fout gaan en wat kan het team nu doen? Viaplay-expert Tom Coronel, F1-kenner Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk bespreken het in de nieuwste RN365 Formule 1-podcast, die hieronder te beluisteren is.

Formule 1 GP Bahrein 2022 RN365 Nieuwsdossier

25 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull