Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Toto Wolff

Hoe Mercedes ondanks het budgetplafond update na update kan introduceren

Het budgetplafond in de Formule 1 staat dit jaar op 140 miljoen dollar, maar de teams verschijnen met een flinke lading upgrades. Mercedes-teambaas Toto Wolff legt uit hoe dit kan, ondanks het budgetplafond.

Hamilton Hungary
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Mercedes heeft haar W13-bolide de afgelopen maanden omgevormd van een stuiterende, tegenvallende auto naar een podiumwaardige racewagen. Update na update werd meegenomen naar de Formule 1-circuits, ondanks een budgetplafond van 140 miljoen dollar. Dit is het maximale bedrag wat een F1-team mag uitgeven gedurende het seizoen van 2022.

De topteams uitten meermaals zorgen over het budgetplafond van het huidige seizoen. Het zou zeer lastig zijn om onder de 140 miljoen dollar te blijven, waarna uiteindelijk (mede door de wereldwijde inflatie) werd besloten om het plafond met 3.1% te verhogen. Voor Mercedes leken de problemen ondertussen wel mee te vallen. Na een moeizame start nam het team vrijwel elke race upgrades mee. Wolff legt uit hoe dit is gelukt.

Upgrades worden gemanaged tot in de details

Mercedes heeft een eigen systeem opgezet, zodat ze beter om kunnen gaan met de updates. "We hebben een tracker met de financial engineers. Hiermee houden we alle processen en elk onderdeel voor onze bolides nauwlettend in de gaten", legt Wolff uit aan de Italiaanse tak van Motorsport. "Zodra iets uit de vrachtwagen wordt gehaald, schrijft een financial engineer de waarde op. Ook worden de aantallen geteld en wordt er vastgelegd wanneer het onderdeel wordt gebruikt."

Het heeft volgens de Mercedes-teambaas even geduurd om de nieuwe methode te begrijpen, maar nu gaat het hard bij de Duitse renstal. "Aan het begin van het seizoen hadden we door meerdere redenen niet veel updates, maar nu gaat het steeds beter met ons ontwikkelingsprogramma."

De FIA houdt in de gaten of alle F1-teams zich houden aan het budgetplafond. Wolff legt uit dat het ook vrijwel onmogelijk is om boven het plafond uit te komen, zonder dat men het door heeft. "De regels bestonden al tijdens het vorige seizoen. Binnenkort krijgen we de uitslagen, welke bevestigen of iedereen zich aan de regels heeft gehouden."

"Ik ben van mening dat het niet toegestaan is om fouten te maken. Als je de financiële reglementen overtreedt, dan staat dit gelijk aan het overtreden van de technische reglementen", zo klinkt Wolff stellig.

Ook interessant:

Mercedes kan Verstappen helpen in de titelstrijd met Leclerc

RacingNews365 doet niet aan een zomerstop, want in de nieuwste F1-podcast blikken Ruud Dimmers, Tom Coronel en host Joris Mosterdijk weer uitgebreid vooruit op de tweede seizoenshelft. Beluister de podcast hieronder!

Geniet nog meer van jouw favoriete F1-site zonder advertenties, een exclusieve app én nog veel meer.

Check het snel!
Forbidden

Weddenschappen George Russell

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

20 reacties

Viaplay
x
Live Perez behoudt overwinning in Singapore ondanks tijdstraf