Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Pirelli

Hoe Pirelli een nieuwe 'Verstappen-crash' in Bakoe hoopt te voorkomen

Pirelli heeft voor het huidige Formule 1-seizoen haar huiswerk gedaan om klapbanden en andere incidenten te voorkomen. Zo is de minimale bandenspanning voor de GP van Azerbeidzjan drastisch verhoogd. Een klapband, zoals Lance Stroll en Max Verstappen vorig jaar hadden, moet hiermee worden voorkomen.

Verstappen Spain
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool / Getty Images

De minimale bandenspanning is dit Formule 1-seizoen belangrijker dan ooit. Niet alleen in Bakoe, maar ook tijdens de afgelopen races verhoogde Pirelli de bandenspanning om klapbanden en andere incidenten te voorkomen. Een te lage bandenspanning resulteert namelijk in oververhitte banden, waardoor een klapband sneller voorkomt.

Max Verstappen kwam tijdens de GP van Azerbeidzjan in 2021 nog goed weg met een klapband. De Nederlander verloor de controle over zijn bolide nadat de Pirelli-band het begaf, terwijl hij vol gas over het extreem lange rechte stuk reed. De Nederlander kon uitstappen zonder verwondingen, maar liep wel een belangrijke overwinning mis.

Pirelli heeft met de nieuwe generatie Formule 1-bolides de minimale bandenspanning bij de races drastisch verhoogd. Dit heeft een paar redenen, zo legt de bandenleverancier uit aan RacingNews365.

Waarom Pirelli de minimale bandenspanning heeft verhoogd

Pirelli verklaart dat er meerdere factoren meespelen bij het verhogen van de bandenspanning. Een van de belangrijkste factoren is de intrede van de nieuwe generatie Formule 1-bolides. De 2022-auto is zwaarder, wat automatisch meer vraagt van de banden. Ook genereren de auto's dit seizoen meer downforce, wat eveneens zwaar is voor het Pirelli-rubber.

Daarnaast is men dit seizoen overgestapt van 13 inch banden naar banden van 18 inch. De banden en velgen zijn groter, waardoor men al voorzichtig moet zijn met de kerbs, waar in de voorgaande seizoenen nog makkelijker overheen kon worden gereden. Als de bandenspanning ook nog lager was geweest, dan raakt de velg de kerbs of het asfalt veel sneller, met schade aan de ophanging tot gevolg.

Voor de Grand Prix van Azerbeidzjan is dan ook gekozen om de minimale bandenspanning vast te stellen op 24.5 psi (voorbanden) en 21.5 psi (achterbanden). Dit is veel hoger dan in 2021, toen er 20 psi (voorbanden) en 19 psi (achterbanden) werd gehanteerd. De minimale bandenspanning is verplicht voor alle banden die gedurende het weekend worden gebruikt op het circuit.

Ook interessant:

Verstappen moet wederom boven zijn Red Bull uitstijgen

In de nieuwste RN365 F1-podcast blikken we uitgebreid vooruit op de GP van Azerbeidzjan, maar staan Tom Coronel en co. ook stil bij alle andere gebeurtenissen in F1. Wat te denken van de contractverlenging van Sergio Perez? Beluister de nieuwe podcast hieronder.

6 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Toto Wolff moet toegeven: "Verstappen is een klasse apart"