De minimale bandenspanning is dit Formule 1-seizoen belangrijker dan ooit. Niet alleen in Bakoe, maar ook tijdens de afgelopen races verhoogde Pirelli de bandenspanning om klapbanden en andere incidenten te voorkomen. Een te lage bandenspanning resulteert namelijk in oververhitte banden, waardoor een klapband sneller voorkomt. Max Verstappen kwam tijdens de GP van Azerbeidzjan in 2021 nog goed weg met een klapband. De Nederlander verloor de controle over zijn bolide nadat de Pirelli-band het begaf, terwijl hij vol gas over het extreem lange rechte stuk reed. De Nederlander kon uitstappen zonder verwondingen, maar liep wel een belangrijke overwinning mis. Pirelli heeft met de nieuwe generatie Formule 1-bolides de minimale bandenspanning bij de races drastisch verhoogd. Dit heeft een paar redenen, zo legt de bandenleverancier uit aan RacingNews365 .
Waarom Pirelli de minimale bandenspanning heeft verhoogd
Pirelli verklaart dat er meerdere factoren meespelen bij het verhogen van de bandenspanning. Een van de belangrijkste factoren is de intrede van de nieuwe generatie Formule 1-bolides. De 2022-auto is zwaarder, wat automatisch meer vraagt van de banden. Ook genereren de auto's dit seizoen meer downforce, wat eveneens zwaar is voor het Pirelli-rubber. Daarnaast is men dit seizoen overgestapt van 13 inch banden naar banden van 18 inch. De banden en velgen zijn groter, waardoor men al voorzichtig moet zijn met de kerbs, waar in de voorgaande seizoenen nog makkelijker overheen kon worden gereden. Als de bandenspanning ook nog lager was geweest, dan raakt de velg de kerbs of het asfalt veel sneller, met schade aan de ophanging tot gevolg. Voor de Grand Prix van Azerbeidzjan is dan ook gekozen om de minimale bandenspanning vast te stellen op 24.5 psi (voorbanden) en 21.5 psi (achterbanden). Dit is veel hoger dan in 2021, toen er 20 psi (voorbanden) en 19 psi (achterbanden) werd gehanteerd. De minimale bandenspanning is verplicht voor alle banden die gedurende het weekend worden gebruikt op het circuit.
Meest gelezen